Chystáte se na dovolenou autem? Pak nepodceňujte přípravu a ani únavu po cestě

ČESKO – Včera začalo astronomické léto a letní prázdniny, potažmo sezona dovolených, se tak nezadržitelně blíží. Řada lidí pak má v plánu vyrazit na dovolenou „po vlastní ose“ – a také vlastním autem. Právě letní období se ale řadí k těm, která jsou z hlediska dopravních nehod nejtragičtější. Co by tedy na cestách nikomu nemělo scházet a nač je vhodné dávat si pozor?

Vzhledem k tomu, že v létě mnoho lidí usedá za volant a míří na dovolenou nebo i prodloužené víkendy, provoz houstne, což také zvyšuje pravděpodobnost dopravních nehod. Přispívá k nim ale i fakt, že dny jsou dlouhé a mezi západem a východem slunce je často i 16 hodin, což snižuje pozornost řidičů. I proto je namístě věnovat adekvátní pozornost před cestou přípravě vozidla a také jeho výbavě.

Jak připravit vozidlo na delší letní cestu?

Základem by tedy měla být rezerva určená k nouzovému dojetí, trojúhelník a lékárnička, to vše by měl mít každý skutečně po ruce. Samozřejmostí je také reflexní vesta, kterou by ideálně měl mít na sobě každý již při vystupování z vozu, i proto by měla být umístěna prakticky např. ve dveřích vozidla nebo v palubové desce. „Pokus se zastavujeme na cestě kvůli nehodě nebo poruše, v momentě, když náhle zastavíme, je třeba označit vozidlo i sebe. Nejprve bychom si tedy měli obléknout vestu a následně umístit trojúhelník za vozidlo nebo překážku, kterou chceme označit. Obvyklá vzdálenost vozidla od trojúhelníku je 50 metrů, na dálnici více jako 100 metrů,“ upřesnil pak pro ČT Pavel Čížek, krajský koordinátor BESIP.

V kontextu povinné výbavy byla v minulosti hojně tematizována právě lékárnička, a to zejména kvůli exspiraci. Ta se však samozřejmě nijak netýká nůžek a izotermické folie. Exspiraci by naopak řidiči měli věnovat pozornost v případě obvazů, náplastí a latexových rukavic.

Bezpečnost na silnici ovšem ovlivňuje i zdravotní kondice řidičů, podle mluvčí Jihomoravských záchranářů, Michaely Bothové, může horko např. způsobit kolaps související se zdravotními  indispozicemi, ale také běžnou, avšak nebezpečnou únavu. Ta a také mikrospánek pak mohou být příčinou dopravních nehod. „Při delších cestách, pokud řidič pocítí příznaky únavy, zachytí mžitky před očima, nadměrné pocení apod., by tento stav neměl podceňovat a raději by se měl nechat za volantem vystřídat nebo jednoduše zastavit,“ vysvětlila Bothová.

Nač myslet před cestou?

Základem před delší cestou by mělo být také kvalitní vyspání, vybavení se dostatkem tekutin. Zejména před dlouhými letními cestami by měli řidiči zaměřit svou pozornost i na možná dopravní omezení a ideálně se vybavit také aktualizovanou navigací.  Důležitý je samozřejmě i technický stav vozu. Vzhledem k tomu, že podle BESIPU je nejnebezpečnější denní dobou k jízdě noční čas mezi půlnocí a čtvrtou ranní a také odpoledne typicky mezi druhou a čtvrtou, právě tehdy by měli řidiči jízdě věnovat největší pozornost, příp. v těchto časech raději odpočívat.