Kdy koloběžka není koloběžka: Řidič boural a porušil mnoho dalších paragrafů

foto: Policie JMK

HODONÍN – Před dvěma týdny řešili hodonínští dopravní policisté nehodu, při které se v Hodoníně střetlo osobní vozidlo s elektrokoloběžkou.

Řidič koloběžky chtěl v křižovatce odbočovat vlevo, ale nedal přitom přednost v jízdě protijedoucímu osobnímu vozidlu. Uprostřed křižovatky se obě vozidla střetla, řidič jednostopého vozidla, který neměl hlavu chráněnu přilbou, skončil zraněný na vozovce a následně byl letecky transportován do nemocnice. Při prošetřování uvedené události však policisté zjistili další pochybení řidiče koloběžky. Podle platné legislativy se totiž nejedná o elektrokoloběžku, ale o malý motocykl. Proto řidič takového vozidla musí mít platné řidičské oprávnění pro danou skupinu a za jízdy na tomto vozidle používat ochrannou motocyklovou přilbu. Takové vozidlo dále musí být řádně registrováno, musí mít přidělenou registrační značku a mít uzavřenu zákonnou pojistku. „Zmiňovaný řidič se tak kromě nedání přednosti bude zodpovídat z dalších porušení zákona, kdy pokuty za ně mohou dosáhnout až k desítkám tisíc korun,“ uvedl policejní mluvčí Petr Zámečník.

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihomoravském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Zbystřit by proto měli majitelé podobných vozidel. Vozidla, která nemají charakter koloběžky – po odpojení motorku lze i nadále používat koloběžku s vynaložením přiměřené námahy jako běžný dopravní prostředek, výkon motoru je vyšší než 1000W nebo maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, nejsou považována za motokoloběžky, ale za motorová vozidla podléhající registraci se všemi platnými podmínkami dle příslušných zákonů. Není výjimkou, že majitele podobných vozidel uvádějí v omyl samotní prodejci, kteří uvádějí nepřesné nebo mylné informace. Policisté však při silničních kontrolách nebo řešení dopravních nehod postupují dle platných zákonů.