Jak poznat cestovku, která je pojištěna proti krachu. Před čím vás toto pojištění chrání

Každý si přeje o dovolené hlavně odpočinout, obohatit se o nové zážitky a načerpat sílu do dalšího pracovního procesu. Ostatně právě proto si mnozí raději připlatí a jedou do zahraničí s cestovkou. Jenže co když se při troše smůle stane, že kancelář zkrachuje dříve, než stihnete úspěšně absolvovat zaplacený zájezd? A jak to, že některé cestovky pojištěné jsou, zatímco jiné nikoli?

 Není cestovka jako cestovka

Již počátkem letošního roku skončilo asi 300 cestovních kanceláří. Mnohé totiž nebyly schopny splnit podmínky tzv. pojištění proti úpadku. Případně by se jim uzavření pojištění již finančně nevyplatilo, jenže bez něj fungovat nemohou. Některé cestovky neopustily trh úplně, ale změnily se na cestovní agentury. A zde nacházíme odpověď na jednu z našich otázek. Cestovní kancelář není rozhodně totéž jako cestovní agentura. Agentura totiž vystupuje pouze jako zprostředkovatel, který vám zájezd prodá. Pokud v průběhu zájezdu narazíte na problémy, agentura vám příliš nepomůže. Musíte se obrátit na cestovní kancelář, která zájezd pořádá. Agentury, na rozdíl od cestovních kanceláří, nemají povinnost být pojištěny proti úpadku, ani nehradí příspěvky do garančního fondu. Musí vám však na požádání (ještě před podpisem smlouvy) předložit doklad, že cestovní kancelář jejíž zájezd vám prodávají, je pojištěna proti úpadku.

Kdo vám vrátí peníze, když cestovka zkrachuje

Dle § 6 tzv. zákona o cestovním ruchu (č.159/1999 Sb.) je cestovní  kancelář (dále jen CK) povinna sjednat si pojištění nebo bankovní záruku pro případ úpadku. Pokud by zkrachovala, zákazník pak nepřijde zkrátka, protože plnění mu poskytne právě pojišťovna. Zákon přesně vymezuje, co je tímto pojištěním kryto.

Na co máte nárok

Při pádu cestovní kanceláře má klient nárok na:

1) Repatriaci, což znamená zajištění dopravy z místa pobytu zpět do místa odjezdu v ČR. Podmínkou však je, že toto ujednání obsahovala také původní smlouva s cestovní kanceláří.

2) Refundaci, což znamená vrácení peněz. A to vrácení:

a) zaplacené zálohy nebo ceny zájezdu (včetně ceny zaplacené za poukaz neboli voucher), v případě že se zájezd vůbec neuskutečnil;

b) rozdílu mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil pouze z části.

Příklad

Krach CK vás zastihne na 8denní dovolené u moře, v rámci které máte sjednané ubytování a stravu. Budete se tedy muset vrátit o tři dny dříve. Pak máte nárok na proplacení rozdílu mezi tím, co jste zaplatili a tím, co jste obdrželi jen částečně. Měli byste tedy obdržet úhradu za nevyčerpané tři dny zájezdu. Jestliže smlouva obsahovala i dopravu do vaší destinace, pak cesta zpět by vám měla být zajištěna.

Může vás zajímat:

Proč jet letos do zahraničí s cestovkou. Jak poznat, že si kupujete zájezd od skutečné cestovní kanceláře