Pozor na podvodné internetové reklamy zneužívající jména známých firem. Nyní se jedná o ČEZ

Velké a známé firmy se stávají oblíbeným terčem internetových podvodníků.  V této situaci se ocitá také firma ČEZ, která  důrazně varuje své zákazníky před podvodnými reklamami a lživými nabídkami na investování šířícími se na internetu pod jejím jménem. Přečtěte si, na co si dát pozor. Podobné podvodné praktiky se totiž ve světě internetu stávají stále běžnější. Nemusí jít totiž jen o zneužití jména ČEZu, ale  také třeba známé banky či stavební spořitelny.

Co podvodníci nabízejí

Podvodníci skrytí za anonymitou internetu vyzývají ke zdánlivě velmi výhodné příležitosti obchodování s kryptoměnami a akciemi. Reklamy lákají na údajný nový způsob automatického obchodování s kryptoměnami, který měl údajně vyvinout právě ČEZ. Zdánlivou důvěryhodnost takových reklam zvyšuje to, že obsahují i zcela smyšlená vyjádření představitelů Skupiny ČEZ.

Jak to dělají

Podvodníci na internetu jsou vynalézaví a své útoky často maskují jako novinové články a posilují je prostřednictvím tzv. deep fake videí (technologie umělé inteligence, která vytváří falešná videa, jež navozují dojem pravosti; používají se k šíření nepravdivých informací a jsou velmi obtížně rozeznatelná od reality). Využívají fotografií, loga i podobné grafiky jako Skupina ČEZ. Tyto klamavé reklamy se šíří nejčastěji prostřednictvím sociálních sítí (zejména Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, TikTok).

Nedůvěřujte, ale prověřujte!

Skupina ČEZ nemá s těmito reklamami nic společného a intenzivně pracuje na jejich stažení. Jejich tvůrci jsou však prakticky nedohledatelní. Proto si vždy všechny „výhodné“ nabídky investic nejprve důkladně prověřte. Nejlepší obranou zůstává obezřetný a skeptický přístup běžných uživatelů internetu.

Skupina ČEZ uvádí, že žádné investiční služby tohoto typu nikdy neposkytovala a neposkytuje. Reklamy tohoto typu jsou lživé a zneužívají dobré jméno Skupiny ČEZ a jejích představitelů.

Jak může podvodná reklama vypadat

Mezi typické rysy podvodné reklamy patří zejména tyto prvky:

  • Působí na první pohled důvěryhodně.
  • Používá logo podobné logu naší společnosti.
  • Používá oficiální fotografie i podobné barvy.
  • Obsahuje smyšlená vyjádření vedení společnosti.
  • Má často podobu novinového článku a videa s nabídkou s příběhy konkrétních lidí.
  • Je umístěná mimo doménu ČEZ (tj. adresní řádek je obvykle „shlukem“ písmem a číslic, neodkazuje v žádné části na primární web Skupiny ČEZ , často jde o domény se zahraničními koncovkami jako např. „.com“, „.ru“, „.app“ apod.). Vlastnictví domény lze snadno ověřit na stránkách registrátora.

Co (ne)dělat, když na podvodnou reklamu narazíte

Podvodné stránky slibují především nereálné zisky a velmi často vyzývají k registraci.

  • Ve vlastním zájmu takové  stránky ignorujte. Především odmítněte nabízenou registraci a nezadávejte žádné osobní ani platební údaje!!!
  • Údaje o platební kartě (číslo karty, datum platnosti, bezpečnostní kód CVV/CVC) zadávejte do platební brány vždy jen z vlastní iniciativy, pokud chcete něco koupit. Nepředávejte ani přístupové údaje k vašemu bankovnímu účtu. Nereagujte na žádost o vyplnění údajů prostřednictvím chatů jako Messenger, WhatsApp apod.
  • Pokud podvodnou či podezřelou reklamu zaznamenáte na sociálních sítích, upozorněte na ni na dané síti. Má to smysl. Čím více hlášení provozovatel dostane, tím pravděpodobněji bude daná reklama zablokována, čímž pomůžete především dalším uživatelům, kteří by se mohli nachytat.
  • Pokud si nejste jisti, jestli si jedná o podvodnou reklamu, kontaktujte firmu, jejíž jméno může být takto zneužito, aby reklamu sama prověřila.

Zdroj: cez.cz