Otrokovice v Síni slávy! Titul Cykloměsto roku získaly už potřetí v řadě

OTROKOVICE – Otrokovice se pyšní titulem Cykloměsto roku. Protože město slaví vítězství v anketě Do práce na kole už potřetí v řadě, přivítal ho Spolek AutoMat do Síně slávy.

Ocenění města získávají podle dat z kampaně Do práce na kole. Do květnové výzvy se každý rok hlásí stále víc obyvatel Otrokovic a účastníci dosahují skvělých výsledků. Letos například samotný jednotlivec dokázal na kole ujet úctyhodných 4 028 kilometrů. Jiný pak zdolal 546 kilometrů pěšky. K tomu 41 týmů dosáhlo stoprocentní pravidelnosti.

Staňte se členy FB skupiny Život ve Zlínském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne.  Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Mezi pravidelnými účastníky nechybí ani starostka Otrokovic Hana Večerková, která nevynechala žádný z ročníků. „Účast ve výzvě lidi nastartuje k tomu, aby po jejím skončení jezdili i mimo soutěž. A to je z mého pohledu ten nejdůležitější efekt. Proto výzvu podporuji a jezdím samozřejmě taky. Ocenění Cykloměsto roku si velmi vážíme, ale neznamená to, že bychom přestali pracovat,“ říká s úsměvem starostka.

Kampaň přispívá k budování zdravého města

Květnová výzva Do práce na kole bude pro Otrokovice příští rok jubilejní. Otrokovice a Zlín stály u vzniku výzvy, proto mohou slavit desáté výročí trvání oblíbené události. „Dosažení vysokého počtu ujetých či nachozených kilometrů je skvělé, ale pro nás výzva rozhodně není o výkonnosti, ceníme si především pravidelnosti. Neméně podstatné je také budování týmového ducha, kdy se hlásí celé kolektivy, které táhnou za jeden provaz a vzájemně se podporují. To vše pak přispívá k budování zdravého města, kde lidé rádi sportují a využívají alternativní způsoby dopravy,“ vysvětluje Renáta Krystyníková, otrokovická cyklokoordinátorka a vedoucí odboru dopravně-správního Městského úřadu Otrokovice.

K udržitelné dopravě se jako cyklokoordinátorka staví především z hlediska odpovědnosti vůči budoucnosti. „Důležité je zapojovat i děti. Kola a koloběžky vidíme stát u škol i školek. Pro budoucnost našich měst bude zásadní právě to, jaké návyky svým dětem vštípíme. Myslím, že máme nakročeno dobře, ale nesmíme v aktivitě polevit,“ zdůrazňuje Renáta Krystyníková.

Do roku 2035 nechceme mít ve městě žádná zranění, říká cyklokoordinátorka

K dosažení skvělých výsledků v kampani pomáhá i rozšiřování infrastruktury tak, aby umožňovala bezpečný pohyb chodců a cyklistů. „Jde zejména o další rozšíření sítě cyklostezek, opravy chodníků a tras pro pěší i místa pro odpočinek na cestách. V některých lokalitách nám situaci komplikují majetkoprávní vztahy, ale to nás v žádném případě neodradí od hledání dalších řešení,“ uvedla starostka Večerková.

Otrokovice také jako první v rámci České republiky přijalo strategii „Vize 0“. Cílem je zvýšení dopravní bezpečnosti, snížení počtu nehod a popularizace problematiky dopravní bezpečnosti. „Zaměřujeme se na zranitelné účastníky provozu, monitorujeme situaci a snažíme se odstraňovat místa nehod. Snažíme se dosáhnout toho, že do roku 2035 nechceme mít na našem území žádná, ani lehká zranění – to je vize nula. A počet nehod nám skutečně klesá,” tvrdí Renáta Krystyníková.

Důležitou součástí strategie jsou i takzvaná měkká opatření. Příkladem je třeba Dětská policie, kdy děti společně s policisty kontrolují provoz, svou roli hraje také výuka a aktivity na dětském dopravním hřišti. Poučené děti pak aktivně pomáhají měnit návyky dospělých.