Jízdné ve středních Čechách citelně podraží. Lidé zaplatí 180 milionů navíc!

Ilustrační foto

STŘEDOČESKÝ KRAJ – Změnu tarifu Pražské integrované dopravy (PID) schválili krajští zastupitelé. Důvodem zdražení je růst nákladů na elektřinu a paliva. Nový ceník začne platit na začátku dubna příštího roku. V Praze se ceny nemění.

Nejvíc zdraží

Cenově nahoru se posunou hlavně nejkratší jízdy, které podle radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) výrazně zatěžují systém veřejné dopravy. Nejvíc zdraží krátkodobé jednorázové jízdné. Patnáctiminutová jízdenka místo současných 14 korun vyjde na 20 Kč. Nově bude platit i ve vlacích PID.

Za každé pásmo navíc si cestující připlatí deset korun. Tři pásma tedy budou za 30 Kč, pět pásem za padesátikorunu a tak dále. Vedle pásem je v rámci tarifu PID platnost jednotlivých jízdenek omezena i časem od 15 do 180 minut.

Celodenní jízdné

Nově se zavedou 24hodinové jízdenky pro mimopražská pásma 1–4 za 80 Kč. Celodenní všepásmová jízdenka zlevní z nynějších 300 Kč na 240. Radní očekávají, že úpravou ceny podpoří pravidelné využívání veřejné hromadné dopravy, zvýší komfort cestujících v potřebě pouze jediné jízdenky na den. Mělo by to snížit i zpoždění spojů způsobené nákupy jízdenek u řidiče.

Časové kupony

Kraj zastropoval ceny předplatních kuponů na úrovni sedmého pásma. Tradiční platnost na měsíc, čtvrt roku a rok doplní nově kupon na deset měsíců – bez letních prázdnin. Nejlevnější plnocenný kupon na 30 dnů pro jedno pásmo vyjde na 395 Kč. Cena nejdražšího v pásmu 0 + všechny vnější bude 22 195 Kč. Firmy budou mít možnost využít přenosné kupony za 135% ceny běžného kuponu.

Třetina nákladů

Radní pro dopravu upozornil, že na zajištění dopravní obslužnosti kraj v příštím roce vynaloží o tři čtvrtě miliardy více než letos. Zhruba třetinu těchto peněz chce získat od cestujících, i když reálně to bude pouze 170–180 milionů, protože změna začne platit až od druhého kvartálu.

Námitku opozičního poslance Roberta Bezděka (ANO) ohledně „udržení cen jízdného v sociálně dostupné dimenzi“, smetl radní Petr Borecký tím, že tarify veřejné dopravy nemají suplovat sociální politiku státu.

Ceny jízdného v systému PID od 1. dubna 2023 najdete zde