Vánoční dárky na splátky? Lákavé, ale také drahé. Kdy můžete smlouvu zrušit a co vás bude čekat?

Zdroj: www.hippopx.com, free image

„Líbí se vám náš mobil, notebook nebo televize? Potřebuje vaše dítě nový dětský pokoj? Udělá radost vaší babičce naše zdravotní matrace a vyhřívaná deka? Že nemáte právě dostatek financí na účtu? Nevadí! Vánoční dárky si odneste již dnes a dopřejte radost pod stromečkem svým blízkým i sobě. My na vaše splátky počkáme…“

Takové a podobné nabídky se na nás v předvánoční době doslova valí ze všech stran, a to nejen v reálu, ale také na síti. Podlehnout jim není nic složitého. Zvláště když některých věcí je opravdu potřeba, peněz se úplně nedostává a Vánoce klepou na dveře. Než však lákavé nabídce podlehnete, dobře si ji rozmyslete. Vánoční euforii totiž v novém roce vystřídá tvrdá realita v podobě splátek.

Nákup na splátky je vlastně úvěr

Nákup na splátky nebo odložená platba za zboží či služby, třeba zájezd do Alp, nejsou totiž nic jiného než spotřebitelský úvěr. Čeká vás tedy povinnosti zaplatit nejen za zboží, ale také úroky spjaté s úvěrem. Jedná se o  tzv. RPSN, což je roční procentní sazba nákladů. Mezi častá úskalí spotřebitelského úvěru patří totiž různé poplatky za kdeco, např. za uzavření smlouvy, vedení účtu, za správu úvěru či za pojištění schopnosti splácet. Díky nim se vám může úvěr pěkně prodražit, což zjistíte právě z vyššího RPSN. (RPSN má tedy pro vás větší vypovídací schopnost než  úroková sazba, která náklady na poskytnutí úvěru nezohledňuje.) Zákazníci však velmi často smlouvu před uzavřením podrobně nečtou. Navíc z ní mnohdy konkrétní částka, o kterou přeplatíte zboží, jasně nevyplývá. Je potřeba si ji umět propočítat podle uvedených procentních sazeb.

Pozor! Nejednáte pouze s obchodem

Prodejce zboží bývá zpravidla pouze zprostředkovatelem úvěru. Při nákupu na splátky nevstupujete tedy do smluvního vztahu jen s prodejcem (např. e-shopem), ale zároveň s úvěrovou společností. Záležitosti ohledně zboží řešíte s obchodem, např. reklamaci, ale splácení úvěru s úvěrovou společností.

V některých případech je prodejce zároveň poskytovatelem úvěru, což může být pro zákazníka při následných komplikacích jednodušší, protože řeší zboží i úvěr s jedním subjektem.

Když si nákup rozmyslíte

Jestliže si doma v klidu svůj nákup rozmyslíte a budete ho chtít zrušit, máte štěstí. Dle § 118 zákona o spotřebitelském úvěru může spotřebitel odstoupit od smlouvy o spotřebitelském úvěru bez uvedení důvodů a bez jakékoli sankce ve lhůtě 14 dnů ode dne uzavření této smlouvy. Lhůtu dodržíte i tehdy, pokud odstoupení odešle nejpozději v její poslední den. Odstoupení musí být písemné a zasíláte ho úvěrové společnosti.

Komu a dokdy vrátit vypůjčené peníze?

Peníze musíte tedy vrátit úvěrové společnosti, tj. nikoli obchodu. Ze zákona máte povinnost toto udělat nejpozději do 30 dnů od odeslání svého odstoupení. Kolik musíte vrátit? Samozřejmě celou částku, kterou jste si půjčili, tzv. jistinu, ale navíc také úrok. Ten se platí za období ode dne, kdy jste úvěr čerpali, do dne, kdy jste splatili jistinu. Zjednodušeně řečeno, úroky zaplatíte pouze za období, kdy jste měli peníze skutečně vypůjčené.

Ale co se zbožím?

Záleží, jak jste zboží koupili. Pokud jste si zboží koupili přes e-shop nebo na předváděcí akci (tj. ne ve standardním kamenném obchodě), určitě víte, že máte možnost do 14 dnů vrátit zboží bez udání důvodu. Jestliže jste ale zboží koupili v kamenném obchodě, možnost vrácení zboží do 14 dnů zde nemáte. Můžete však předčasně splatit úvěr.

Zdroj: Zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru