
OLOMOUCKÝ KRAJ – První dvě nov é elektrické soupravy RegioPanter začaly jezdit na nově elektrifikované trati z Olomouce přes Uničov do Šumperka. Do konce roku České dráhy převezmou celkem čtyři tyto dvouvozové jednotky, v lednu je doplní pátá. Tím ale obměna vozidlového parku v Olomouckém kraji nekončí. V průběhu příštího roku a na začátku roku 2024 v regionu začne jezdit 27 zcela nových třívozových RegioPanterů.
Slavnostní představení nových RegioPanterů dnes proběhlo na olomouckém hlavním nádraží. Akce, jejíž součástí byla i prezentační jízda do Šternberka, se účastnil také ministr dopravy ČR Martin Kupka. „Modernizace trati mezi Olomoucí, Uničovem a Šumperkem a nové elektrické soupravy zajistí rychlejší, komfortnější i bezpečnější cestování díky nasazení evropského zabezpečovače ETCS. V takové podpoře regionální železniční dopravy chceme pokračovat i v dalších místech, kde železnice pomáhá zajišťovat dostupnější cestu za prací, vzděláním nebo volnočasovými aktivitami či výlety,“ řekl Martin Kupka.
Staňte se členy FB skupiny Život v Olomouckém kraji a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.
České dráhy nasazují na zmíněnou trať v první fázi dvouvozové elektrické jednotky RegioPanter a elektrické lokomotivy řady 362 s klasickou soupravou. Jedná se o přechodné období do doby dodání nových třívozových jednotek RegioPanter pro Olomoucký kraj z výroby. „Díky nákupu téměř tří desítek nových vlaků RegioPanter získá Olomoucký kraj nejmodernější regionální železniční dopravu v republice. Elektrické jednotky nabídnou obyvatelům regionu komfortní cestování a maximální pohodlí. Jsou bezbariérové, mají pohodlné sedačky s dostatkem místa na nohy, nabijete si v nich drobnou elektroniku nebo se připojíte k Wi-Fi,“ řekl Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. Trať z Olomouce do Šumperka je nejmodernější, nejrychlejší a také plně elektrizovaná regionální trať, na které budou od nového roku jezdit pouze vlaky s evropským zabezpečovačem ETCS, a to rychlostí až 160 kilometrů v hodině. To bude znamenat zkrácení jízdní doby především mezi Olomoucí a Uničovem.
Nové RegioPantery určené pro Olomoucký kraj vyrábí konsorcium Škoda Transportation a Škoda Vagonka. Jednotky budou disponovat dostatkem místa pro přepravu osob na invalidním vozíku, úložnými prostory pro zavazadla včetně univerzálního prostoru pro uložení kočárků, jízdních kol nebo zvlášť objemných spoluzavazadel a dále budou vybavené moderním audiovizuálním informačním systémem s LCD monitory, který bude cestující informovat o průběhu jízdy, například o cílové stanici, směru jízdy, následující zastávce a také o mimořádnostech na trase. Nástupní dveře budou posuvné a ovládat se budou snadno tlačítky. Za jízdy budou dveře blokovány proti otevření. Uzavření a také jejich blokování proti otevření se bude provádět již před rozjezdem vlaku. Nevidomí pak budou moci použít k ovládání nástupních dveří vlaku speciální vysílačku pro nevidomé.
„Nová generace RegioPanterů má za cíl nalákat více osob do regionální přepravy. V Olomouckém kraji bude k dispozici 27 elektrických jednotek nejnovějšího typu 20Ev a já nepochybuji o tom, že se pro obyvatele regionu stanou atraktivní alternativou pro cestování za prací, studiem či rodinou. Oblíbenost železniční dopravy neustále roste, ale pokud chceme, aby tomu tak bylo i nadále, musíme cestujícím nabídnout moderní dopravní prostředky, které zajistí komfort i bezpečnost. A přesně to reprezentují RegioPantery, které si získaly oblibu u cestujících nejen v Česku. Věřím, že i tento nový typ bude úspěšný a pomůže Olomoucku vybudovat moderní přepravní síť, kterou budou cestující s potěšením využívat. Nová generace RegioPanterů totiž prošla řadou inovací, díky kterým je úspornější, bezpečnější a nabízí větší přepravní kapacitu,“ popisuje nová vozidla Tomáš Ignačák, prezident regionu CZ/SK Škoda Group.
České dráhy investují do nákupu nových vozidel a zásadního zvýšení komfortu cestování přes 4 miliardy korun, další více než jedna miliarda korun půjde do údržbové základny.
Kde všude budou jezdit RegioPantery – elektrifikované tratě v Olomouckém kraji:
- Zábřeh na Moravě – Přerov,
- Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín,
- Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín,
- Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě,
- Nezamyslice – Olomouc hl.n.,
- Zábřeh na Moravě – Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín,
- Olomouc – Uničov – Šumperk