Jak dostat umění do škol a školy k umění? Nové možnosti představí Konference kreativního učení

ilustrační foto

HRADEC KRÁLOVÉ – Už 20. ledna se v sále Knihovny města Hradce Králové představí odborníci na kreativní učení, edukátoři a pedagogové, kteří přinesou nápady na téma, jak dostat umění do škol a školy k umění aneb jak si věřit, tvořit, radovat se, objevovat a učit. Na celodenní Konferenci kreativního učení, kterou pořádá královéhradecké Centrum uměleckých aktivit, jsou zváni pedagogové, zájemci z kulturních institucí, umělci, kreativci, ale i ti, kteří se o nové formáty vzdělávání zajímají.

„Centrum uměleckých aktivit se dlouhodobě věnuje uměleckému vzdělávání převážně dospělých – organizuje zejména kurzy fotografie, komiksu, práce s audiovizuální technikou, managementu kulturních organizací a výtvarné kurzy. Nápad uspořádat konferenci na téma kreativního učení vzešel z podnětů při mapování přístupů kreativního učení v kraji, které v současné době realizujeme a také trendů v oblasti vzdělávání obecně,“ vysvětluje koordinátorka kreativního učení Ilona Havlíčková.

Staňte členy FB skupiny Život v Královehradeckém kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne. Sledujte nás Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Celodenní program začíná v 9 hodin a bude pokračovat až do 16. hodiny. Během dopoledne se před mikrofonem vystřídá řada odborníků z celé ČR. O tom, co je vlastně kreativní učení se více rozhovoří nezávislá pedagožka Katarína Kalivodová ze Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání, Příklady dobré praxe přiveze z Jihlavy Zuzana Demlová, která se mj., zabývá vzděláváním kulturou, lektorováním vzdělávacích projektů, ale také akcemi ve veřejném prostoru nebo tancem. O dobrých příkladech budou mluvit také Ilona Bočinská a Adéla Nezhybová ze ZŠ Boženy Němcové z Přerova. O tom, jak pohlíží na kreativní vzdělávání Česká školní inspekce, bude hovořit její zástupkyně Dana Pražáková a Projekt Partnerství pro vzdělávání 2030+ představí Silvie Pýchová.

Z dalších hostů se uvede také ředitelka pardubické galerie GAMPA Šárka Zahálková s tématem Jak může umělec či umělkyně pomoci dnešnímu světu a společnosti? Umělecká kolonie Bastion IV. Z Josefova se bude prezentovat svým projektem Nábytek z odpadu a ranní blok hostů zakončí Tereza Vlašímská Bredlerová s příspěvkem Designové a kreativní myšlení do škol.

Poté bude probíhat panelová diskuze se zástupci České školní inspekce, Královéhradeckého kraje, Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání, Královéhradeckého krajského institutu pro vzdělávání a inovace a Stálé konference asociací ve vzdělávání.

Část programu bude věnována prezentacím kulturních a školských zařízení, které poskytují různé formy kreativního vzdělávání. Celý odpolední blok je určen pro setkávání účastníků konference, institucí a poskytovatelům kreativního vzdělávání.

„V odpoledním bloku proběhnou čtyři kulaté stoly na rozličná témata týkající se kreativního učení. Povedou je odborníci na vzdělávání či kreativní učení. Například Silvie Pýchová povede stůl na téma Jak spolupracovat v rámci vzdělávacího systému za účelem přínosu inovací. U dalších diskuzních stolů budou debaty moderovat Katarína Kalivodová, Zuzana Demlová a Pavla Semeráková. Dále nabídneme workshopy s praktickou ukázkou kreativního učení a designového myšlení,“ upřesňuje Havlíčková.

Cílem Konference je otevřít téma kreativního učení, začít budovat komunitu a propojovat umělce, kulturní instituce, pedagogy a žáky a vzájemně se učit jeden od druhého. Konference kreativního učení je pouze jedním krokem k představení stávajících projektů, vzájemného propojení účastníků a rozvoje kreativního učení v Královéhradeckém kraji. Projekty kreativního učení bude Centrum uměleckých aktivit i nadále mapovat a rozvíjet spolupráci s nimi.


Kreativní učení je specifické tím, že učí prostřednictvím umění a uměleckého myšlení. Umělci působí přímo na školách či kulturních institucích v krátkodobých či dlouhodobých programech. Jedná se o mezioborový přístup, který umožňuje komplexní zapojení jednotlivce do vzdělávacího procesu a rozvíjí různé stránky jeho vnímání. Tento proces vytváří bezpečné, nesoutěživé a podnětné prostředí, které podporuje radost z učení a poznávání a otevírá prostor pro vzájemný dialog mezi žáky a pedagogy či lektory.