Legendární historická tramvaj K2 vyrazí do pražských ulic už v neděli!

Křest tramvaje K2 proběhl ve střešovické vozovně. / Zdroj: Dopravní podnik Praha - Petr Hejna

PRAHA – Významné křtiny proběhly včera ve střešovické vozovně MHD. Své evidenční číslo 7000 tu dostala první tramvaj typu K2, která vůbec kdy po Praze bude jezdit s cestujícími. Dnes ji ještě vystaví v expozici Muzea MHD, ale od neděle 5. února se s ní na historické lince č. 42 můžete svézt také!

Odjezd první jízdy pro veřejnost Dopravní podnik naplánoval na 10:00 ze smyčky Dlabačov. „Jde o krásnou oslavu 40. výročí od ukončení výroby tramvají tohoto typu,“ říká generální ředitel Dopravního podniku Petr Witowski. Tramvaj je navíc hezkým dárkem ke 30. výročí Muzea MHD, které si letos Dopravní podnik připomíná.

Staňte se členy FB skupiny Život v Praze a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Kloubová tramvaj K2 je v mnoha směrech jedinečná. Vyráběla se sice v Praze, ale do jejího zdejšího členitého terénu se příliš nehodila, proto byla určena na export. Na jejím designu se podíleli dva slavní čeští návrháři – František Kardaus, autor návrhu ikonického čela tramvaje a Miroslav Navrátil, který navrhl sklolaminátové sedačky. Ty jsou uvnitř vozu rozmístěny v uspořádání 2+1. Vnější vlnité plechy, pro tramvaje K2 typické, byly při pozdějších modernizacích a opravách často odstraňovány a nahrazovány plechy hladkými. Vůz, který bude v Praze jezdit, je mimořádně zachovalý, protože sloužil v Bratislavě pouze jako výcvikové vozidlo pro řidiče a nikdy tak nebyl součástí provozu. I přesto se mu v brněnských dílnách Dopravního podniku dostalo důkladných oprav, než v prosinci mohl zamířit do Prahy. „V Praze tramvaj vyjede poprvé s veřejností zatím do zkušebního provozu tuto neděli na lince č. 42, na kterou ji budeme nasazovat o víkendech do konce února. V březnu a dubnu si tramvaj ještě zhruba na dva měsíce převezmou naši technici v Ústředních dílnách DPP v Hostivaři, aby ji ve spolupráci s kolegy z Dopravního podniku města Brna ještě vyladili,“ říká technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský a dodává: „Předpokládáme, že do trvalého provozu na historických linkách se tramvaj K2 vrátí na přelomu letošního dubna a května.“

Vlnité plechy na bocích byly pro tramvaje K2 typické. / Zdroj: Dopravní podnik Praha – Petr Hejna
V interiéru tramvaje na cestující čekají laminátové sedačky v nezvyklém uspořádání 2+1. / Zdroj: Dopravní podnik Praha – Petr Hejna