Ztráty a nálezy v MHD: Bible, párek leguánů i záchodové prkénko!

Zapomenout v tramvaji batoh nebo doklady je běžné, ztratit tam exotického mazlíčka už méně. / Ilustrační foto

PRAHA – Ztratit či nalézt v prostředcích hromadné dopravy lze leccos, a nejinak tomu bylo i v roce 2022. Podle statistik pražského Dopravního podniku to nejčastěji byly obvyklé předměty, jako jsou doklady, mobilní telefony, sluchátka či sportovní vybavení. Mezi ztracenými či nalezenými věcmi se ale objevilo i pár nečekaných kuriozit.

Loňský rok byl co do ztrát nahlášených samotnými cestujícími rekordní. Souvisí to však nejen s tím, že se lidé přepravují veřejnou dopravou častěji než v dobách pandemie covidu-19, tudíž i frekvence zapomínání předmětů je vyšší, ale i se zavedením Infolinky DPP pro ztráty a nálezy. Právě jejím prostřednictvím cestující nahlásili loni bezmála 8,5 tisíce předmětů, které ztratili v pražské MHD. Meziročně se jedná o nárůst o téměř 34 %. Lidé na infolinku hlásili ztráty malých přenosných elektronických přístrojů, vybavení a nářadí do domácnosti, občas se někomu v MHD podařilo zapomenout psa či jiného domácího mazlíčka. Z telefonů se lidem v MHD nejčastěji ztrácí přístroje značek Samsung a Apple. Velmi snadné a časté je v hromadné dopravě ztratit předměty tmavé barvy nebo doklady – průkazky, pasy, občanské a řidičské průkazy. Zapomnout se ale cestujícím v MHD povedlo loni ale i krabici s chlebíčky, dvojici leguánů, záchodové prkénko, bibli nebo slepeckou hůl.

Staňte se členy FB skupiny Život v Praze a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Zajímavá je i statistika týkající se předmětů, které loni v dopravních prostředcích či prostorách pražské MHD nalezli řidiči, strojvedoucí, dozorčí a další provozní zaměstnanci Dopravního podniku, nebo jim je odevzdali poctiví nálezci z řad cestujících. Tyto nálezy eviduje Dopravní podnik od roku 2016 do speciální aplikace. „V loňském roce máme hlášen nález celkem 7 229 předmětů, tedy o téměř 41 % více než v roce 2021. Přibližně polovinu z těchto nálezů se podařilo vrátit majitelům,“ říká dopravní ředitel Dopravního podniku Ladislav Urbánek.

Co dělat, pokud cestující v metru, autobuse nebo tramvaji něco zapomene nebo naopak nalezne? „Pokud cestující nalezne v prostředcích MHD nějaký zapomenutý předmět, nejlepším řešením je odevzdat jej přímo řidiči autobusu či tramvaje, popřípadě v metru dozorčímu stanice nebo v podatelně DPP v sídle společnosti v Praze 9 v Sokolovské ulici. V případě, že si cestující něco zapomněl v autobuse či tramvaji, doporučuji neprodleně zavolat na informační linku Dopravního podniku 296 19 18 17 a sdělit detaily o lince, vozidle, čase a místě výstupu a ztraceném předmětu,“ radí vedoucí oddělení Telefonických informace Dopravního podniku Věra Nováková. „Pokud se věc podaří najít, cestujícímu následně sdělíme, kdy a kde si ztracený předmět může vyzvednout. Předměty zapomenuté ve vlacích metra je vzhledem k intenzitě provozu a vysokému oběhu souprav možné dohledat až po skončení provozu a zatažení do depa, tj. většinou až druhý den,“ dodává Nováková. Všechny nalezené a nevyzvednuté předměty bez osobních údajů Dopravní podnik předává do kanceláře Ztrát a nálezů v ulici Karolíny Světlé 5 v Praze 1, jejímž zřizovatelem je Magistrát hl. m. Prahy. Tato kancelář má i vlastní webové stránky, kde cestující postrádající své věci naleznou potřebné informace.