Drahé dovolené nejsou pro Čechy překvapením

Zájmy firem podnikajících v cestovních ruchu v Česku zastupuje profesní sdružení Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. V současné době sdružuje zhruba 240 subjektů a za posledních deset let je jejich počet poměrně stabilní. O tom, jak se daří cestování a podnikání, jsme si povídali s výkonnou ředitelkou Kateřinou Chaloupkovou. 

Za poslední tři roky došlo k úpadku 26 cestovních kanceláří – jak má toto číslo vnímat veřejnost? Je to hodně, nebo dochází k přirozené selekci v oboru cestovního ruchu? 

V době před pandemií Ministerstvo pro místní rozvoj ČR evidovalo na českém trhu přes 850 aktivních cestovních kanceláří (CK). V současné době dle jejich seznamu je činných 576 CK (k 23. 3. 2023 pozn. redakce). Z pohledu podílu 26 subjektů s úpadkem, tedy s plněním pojišťoven a dopadem na zákazníky, vzhledem k celkovému počtu ukončených či přerušených činností je jasné, že trh cestovních kanceláří je velmi stabilní. A to platí i pro bezprecedentní dobu, kterou byla doba pandemie nemoci covid-19. Z našeho pohledu došlo k určitému pročištění trhu. Nyní jsou činné stabilní a perspektivní cestovní kanceláře.

Vzpamatoval se už cestovní ruch z covidových omezení a opatření? Zasáhla nějak výrazně do cestování Čechů válka proti Ukrajině? Jaký vliv má třeba inflace – řeší to klienti? 

Výjezdový cestovní ruch z ČR se od pandemie restartoval rychleji než příjezdový, a to již v loňském roce. Finančním obratem se cestovní kanceláře přiblížily roku 2019, některé jej dokonce překonaly. Válka na Ukrajině se v prodejích kanceláří a agentur projevila krátkodobě, zejména v březnu 2022, kdy došlo ke stagnaci prodejů zájezdů. Zvyšování cen a snížení disponibilního příjmu domácností se u zákazníků cestovních kanceláří výrazně neprojevuje. Určitou zdrženlivost zákazníků jsme však pozorovali na podzim a před Vánoci. Nyní je situace s prodeji stabilní.

Začali Češi šetřit na dovolených? Snižují se počty objednávek – nebo objevují se nabídky levnějších zájezdů? Dá se vůbec na dovolené šetřit? 

Počtem zákazníků CK a cestovních agentur (CA) lze říci, že cestuje do zahraničí méně lidí, avšak na svých útratách za dovolenou nešetří. Uspořit za dovolenou lze výběrem a rezervací dovolené v časovém předstihu. Největší slevy cestovní kanceláře poskytovaly zpravidla do ledna 2023. Nyní se nicméně zájemci mohou setkat s dalšími pobídkami, např. v podobě velikonoční, aprílové či májové výhodné akce.

Mění se návyky Čechů, co se týče dovolených? 

Struktura typu dovolených je víceméně stejná. Vedou pobytové zájezdy u moře, při kterých Češi jezdí na fakultativní výlety do okolí či využívají místní nabídku doplňkových služeb. Aktivní typ dovolené je rovněž žádaný, a to napříč věkem zákazníků – u seniorů i školních skupin a kolektivů.

Co bude letošním prázdninovým hitem? Které destinace budou našince lákat nejvíc? 

V prodejích CK a CA vévodí tradiční dovolenkové destinace. V leteckých zájezdech dominuje Řecko, Turecko, Egypt, Španělsko, Bulharsko a Tunisko, u destinací s dojezdovou vzdáleností autem či autobusem pak Chorvatsko, Itálie a Maďarsko.

Každoroční klasika je Chorvatsko. Jak to bude vypadat v létě po zavedení eura? Bude pro Čechy tato destinace i tak zajímavá? 

Chorvatsko bude pro české turisty vždy zajímavé a lákavé. Ne nadarmo bývá přezdívané „české moře“, zejména díky průzračnému a kvalitnímu moři, blízké vzdálenosti z ČR a jazykové blízkosti. Ke zdražování v Chorvatsku dochází každým rokem jako v ostatních destinacích. Věřím, že to pro české turisty není žádné překvapení.

Je lepší kupovat a vybírat letní zájezd co nejdříve, nebo naopak čekat na last-minute? 

Jak jsem již zmínila, největších slev lze dosáhnout v rámci tzv. first minute, tedy předprodejů, které probíhají od podzimu předchozího roku. Tam se objevují slevy mezi
15-20 procenty z katalogových cen, až do konce února či března, tam ale slevy už klesají na 5–10 procent.

Mají cestovní kanceláře budoucnost, když si všechno může jednotlivec zajistit sám přes internet? Jaké výhody přinášejí lidem CK?

I doba pandemie ukázala, že cestovní kanceláře zaujímají významnou roli v řetězci cestovních služeb. Klient získá nejen zázemí zpravidla dlouholetého podniku se zkušenostmi v dané destinaci, cenné informace a doporučení, ale především o peníze, které CK svěří, nikdy nepřijde, a nezůstane bez pomoci v zahraničí. Řádná a oprávněná cestovní kancelář je pojištěna pro případ svého úpadku a nese odpovědnost vůči zákazníkovi za všechny služby, jež jsou součástí zájezdu. Dalšími faktory hrajícími ve prospěch cestovních kanceláří a agentur je, že stále je vysoké procento veřejnosti s jazykovou bariérou. Navíc v některých případech může být důležitá i cena, jež může být díky množstevním slevám v CK/CA nižší.

Podle čeho si mají lidé vybírat cestovní kancelář? Co by mělo být zárukou, že dovolenou stráví bez nepříjemností? 

Doporučením, jak vybírat, může být dlouholetost provozu CK, specializace na danou destinaci, pozitivní reference od známých a příbuzných či dobrá zkušenost z minulé sezóny. Samozřejmě se musí jednat o pojištěnou CK pro případ platební neschopnosti, s funkčními webovými stránkami, komunikací na e-mailu a telefonu, ideálně s kamennou provozovnou. Nicméně reference, doporučení či specializace na danou destinaci jsou nejdůležitějšími aspekty při výběru.

www.accka.cz