Máte elektrokolo či elektrokoloběžku? Zákon na bezpečnost nemyslí, hlavně senioři čelí velkým rizikům

Zdroj: Pexels/Kate Trifo

ČESKO – Popularita elektrokol a elektrokoloběžek progresivně narůstá. Uživatelé těchto moderních dopravních prostředků však nezřídka nedbají na bezpečnost, a to svou, ani druhých. Mezi nejohroženější jezdce pak patří děti a zejména senioři, mezi nimiž přitom zájem o elektrokola významně roste.

Cyklistická sezona ještě ani nestačila pořádně začít (ostatně, počasí venkovním sportům příliš nepřeje) a do statistik o úmrtích na silnicích přibyly dva nové záznamy. Týkají se právě seniorů – jezdců na elektrokolech.  Nejvyšší zájem o elektrokola přitom mají právě senioři, jimž ulehčují přepravu. Zdolání terénu na těchto kolech je totiž snazší. Bohužel z této výhody však vyplývají i související rizika. Elektrokola jsou rychlejší a pro seniory v určitých situacích hůře ovladatelná. Pády ve vyšší rychlosti se pak v kombinaci s přece jen křehčí tělesnou schránkou mohou stát jezdcům osudnými. A to i proto, že česká legislativa ani na těchto elektrifikovaných dopravních prostředcích nestanovuje povinnost nosit helmu.

Jak na eletrokoloběžky a elektrokola nahlíží zákon?

Legislativa je v tomto případě nepříliš ideální. To je však dáno faktem, že nebyla ani pro daný typ dopravních prostředků utvářena. K rozmachu elektro segmentu přitom dochází v podstatě až v posledních pěti letech – a to i proto, že elektrokola postupně začínají zlevňovat a stávají se tak dostupnějšími pro širší masy lidí. Nutnost přizpůsobit této situaci legislativu tak vyvstává v podstatě před všemi evropskými státy, a to včetně Česka. Na našem území je přitom na jezdce na elektrokoloběžce i na elektrokole nahlíženo totožně jako na cyklisty (a na elektrokoloběžku a elektrokolo jako na běžné kolo).

Co tedy zákon stanovuje? V podstatě jen to, že lidé na elektrokoloběžkách a elektrokolech stejně jako cyklisté nesmějí vjíždět na chodníky (není-li to povoleno) a měli by se pohybovat po silnici nebo cyklostezce. Povinná výbava stejně jako v případě kola musí zahrnout odrazky a osoby mladší 18 let by při jízdě měly užívat helmu.

Velkým a aktuálním tématem je také čipování/tuning elektrokol, což v praktické rovině znamená odstranění „omezovače“ rychlosti. Zákonem povolený maximální rychlostní limit zmiňovaných elektro-prostředků je totiž 25km/hod. V provozu s pomocí tedy kolo nesmí jet více – což se ale masivně porušuje a rizika se tak navyšují. „Úrazy jsou v takových situacích vážnější. Důvodem je dynamika, jelikož kola mají akceleraci, která může být velmi silná. Zejména senioři pak nemusí dokázat bezpečně zastavit,“ vysvětlil Daniel Vičan z BESIP.

Ne-riskujte!

Právě pod záštitou BESIP tedy aktuálně vznikl projekt Ne-riskuj.cz, který má v instruktážních videích poukázat na možná rizika při nedodržování bezpečnostních pravidel při jízdě na elektrokole/elektrokoloběžce. Ve video seriálu se tak zájemci dozvědí řadu praktických informací a také bezpečnostních tipů užitečných právě pro bezpečnou jízdu. „Snažíme se radit, a to již v tom, jak a dle čeho elektrokolo vybírat, co si při jízdě na sebe obléci, aby to bylo bezpečné. A také se snažíme vysvětlit všem samotný princip elektrokol,“ dodal Vičan s tím, že spíše než restrikcemi by k dodržování bezpečnosti měli být lidé motivováni zájmem o vlastní zdraví.