Svážet odpad lze i potichu a bez emisí. Pražské služby testují elektrický popelářský vůz

Vysypat popelnici zvládne testovaný vůz na elektrický pohon za 7 vteřin. / Zdroj: Pražské služby

PRAHA – S novinkou, kterou během náročné zimní sezóny testují Pražské služby, se v ulicích metropole mohou setkat její obyvatelé i návštěvníci. Jde o popelářský vůz na elektrický pohon, který kromě ochrany životního prostředí nabízí hned několik dalších výhod jak pro Pražany, tak pro samotné popeláře.

Plně elektrický Mercedes-Benz eActros 300 s nástavbou Geesink pro sběr odpadu prochází v prosinci v ulicích Prahy zatěžkávací zkouškou. „Právě zasněžená Praha a nízké teploty jsou pro vyzkoušení vozu i baterie ideální,“ říká ředitel závodu odvozu a recyklace odpadu Zdeněk Pajk. Dodává, že testovaný model musí být ve stávajících podmínkách připojený ke zdroji cca 13 hodin. V rámci testování najezdil průměrně 75 kilometrů na jedno nabití. Zatímco přechod na bateriový pohon menší techniky už ve flotile Pražských služeb probíhá, elektrifikace velkých vozů, například popelářských, představuje samostatnou výzvu. Už proto, že elektrické popelářské vozy menších rozměrů, které by mohly zajíždět do úzkých uliček v centru metropole, jsou na trhu hůře dostupné. Z tohoto důvodu se s modelem, který Pražské služby testují, na těchto místech nesetkáte. Přesto se společnost, pokud jde o zvyšování počtu svých nízkoemisních vozidel, nevzdává. „V dalších letech počítáme s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, úklid stanovišť separovaného odpadu a další postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel, pohybujících se zejména v centru metropole. Do roku 2030 plánujeme mít 75 % vozového parku nízkoemisních,“ říká mluvčí Pražských služeb Alexandr Komarnický.

Staňte se členy FB skupiny Život v Praze a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

A jaké jsou výhody elektrického popelářského Mercedesu? „Díky elektrickým popelářským vozům nebude muset posádka v budoucnu dýchat zplodiny z výfuku, čímž se zlepší jejich pracovní podmínky při svozu,” vysvětluje Komarnický. Elektrické vozy jsou také tišší než běžná popelářská auta, takže klesne i hluková zátěž města. Pokud jde o výkon, testovaný vůz dokáže do sedmi vteřin vysypat obsah popelnice o objemu 1100 litrů. Do takových nádob Pražané běžně vyhazují směsný komunální i tříděný odpad.