Česká pošta se plánuje „zbavit“ Balíkovny. Prozatím se přitom nedaří ani prodej zrušených poboček

Zdroj: Pexels/Gustavo Fring

ČESKO – Česká pošta se dlouhodobě pohybuje v červených číslech, navíc pověst této státní organizace (potažmo poskytovaných služeb) rozhodně není dobrá. Právě z finančních důvodů se pošta loni rozhodla zrušit stovky svých poboček – a prostory, v nichž sídlily, zpeněžit. Podobný osud by mohl stihnout i přidružený projekt Balíkovna. Jenže jak se nyní ukazuje, minimálně zatím se poště nedaří prodat ani uzavřené pobočky…

Prodej, co můžeš

Hospodaření České pošty je dlouhodobý problém. Společnosti totiž průběžně klesají tržby. Zatímco v roce 2010 se pohybovaly těsně pod 20 miliardami, od roku 2019 poklesly ještě níže – cca k 15 miliardám. Vezmou-li se v potaz na druhou stranu rostoucí náklady, které je třeba vynaložit na mzdy, provoz aut a správu budov, zisková marže se překlápí do ztráty. I proto se pošta již před více než rokem rozhodla pro radikální krok – uzavření více jak tří set pracovišť napříč republikou. Prostory, v nichž jednotlivé pobočky sídlily a byly v majetku pošty, pak chtěla společnost prodat. Jenže to se příliš nedaří.

Ačkoliv během prvního pololetí letošního roku utržila Česká pošta za prodeje uvolněných nemovitostí cca půl miliardy, za nefungující pobočky, pro které kupce zatím nenašla, doplácí statisíce ročně. Především za údržbu a energie. Pošta sice plánovala prodat na 50 nemovitostí, v nichž uzavřené pobočky sídlily, prozatím jich prodala jen jedenáct. A dalších 33 stále nabízí k prodeji. Jelikož by ale pošta již letos ráda dosáhla v hospodaření alespoň na nulu, zvažuje i prodej Balíkovny.

Pomůže prodej Balíkovny?

K oddělení komerčně fungující Balíkovny zaměřující se na oblast logistiky od České pošty by mohlo dojít již v následujícím roce. Jednou z uvažovaných variant je její 100% prodej a oddělení od veřejnoprávních poštovních služeb. Cílem této transakce má být stabilizace hospodaření České pošty. Podle ekonoma Radima Dohnala ale nelze čekat, že by zájem o Balíkovnu byl ze strany potenciálních kupců zrovna velký. „Dílčí privatizace je správná a je zvláštní, že si toho Česká pošta všimla až nyní. Kupci Balíkovny ale budou chtít mít celou řadu záruk, aby od České pošty získali, co chtějí. Především v rovině její infrastruktury. Vyjednávání tak budou dost složitá,“ shrnul.

Odborníci se navíc shodují, že problém České pošty tkví především v realizaci celé řady ztrátových činností – mezi něž zrovna Balíkovna nepatří. Balíkový byznys je totiž poměrně perspektivní, jelikož obchodování se posunuje z kamenných obchodů do e-shopů. Fungování Balíkovny v rámci České pošty ale v konečném důsledku způsobuje, že toto podnikání je méně perspektivní, než by bylo v případě samostatné existence. Shoda ale panuje zejména v tom, že na doručování listovních zásilek a ověřování podpisů stavět výdělečnou činnost není možné, vázne také automatizace apod. „Pokud se Balíkovna vydělí, dopadne to jako mnohé privatizace nemocnic. To, co bylo složité a ztrátové, to nakonec stejně zůstane,“ uzavřel Dohnal.