Linka bezpečí slaví 30 let svého fungování. Pomoc dětem a dospívajícím poskytuje 24/7

Zdroj: Pexels/Ibraim Leonardo

ČESKO – Linka bezpečí fungující nepřetržitě 24 hodin denně byla původně založena jako telefonická důvěrná služba pro děti a mladistvé. Ti se s žádostí o pomoc obraceli nejčastěji v souvislosti s týráním a sexuálním obtěžováním. Za třicet let svého fungování se však náplň i způsob fungování linky značně proměnily a dnes je k dispozici všem dětem a mladistvým potýkajícím se s potížemi.

Od skromných začátků k etablované službě

Původní myšlenka na vytvoření krizové intervence, která v Česku dříve nebyla, vzešla z inspirace ve Velké Británii. Prvotní realizace se pak chopila nadace Naše dítě, pro niž se jistým spouštěčem stal medializovaný případ týraného dítěte. Když linka vznikla, zaměstnávala jen pětici konzultantů, na které se volající mohli obracet pouze telefonicky (a jen pražské děti měly zpočátku volání zdarma). Tématy, jimiž se linka zabývala, byly především týrání a zneužívání. Dnes linka zaměstnává více jak 80 lidí, kteří s volajícími řeší celou škálu problémů. Od roku 2008 linka funguje na telefonním čísle 116 111, jež je harmonizováno s Evropskou unií. Poradenství je však dostupné také prostřednictvím e-mailu či online chatu na webových stránkách.

Právě webová poradna má i v jistém slova smyslu preventivní úlohu. „Webovou poradnu jsme uzpůsobili tak, že jsou na ní shromážděny nejčastěji kladené dotazy. K dispozici jsou také edukační videa,“ shrnula Soňa Petrášková, ředitelka Linky bezpečí. Dle jejích slov se Linka snaží své cílové skupině také více přiblížit. V roce 2011 tak vznikl projekt Linka bezpečí NAŽIVO, v jehož rámci jezdí lektoři do škol a realizují diskuse týkající se řešení náročných situací a zúčastnilo se jej již více jak 35 tisíc žáků a studentů.

Problém č. 1: duševní zdraví

Jak Petrášková upřesnila, problémy dětí se v posledních letech velmi proměnily. Zatímco v minulosti volající nejčastěji řešili vztahy ve vrstevnických skupinách a v rodinách, aktuálně se problémy nejvíce týkají duševního zdraví. Konkrétně pak poruch příjmu potravy, sebepoškozování a sebevražedných tendencí. „Tato tři témata jsou pro nás stěžejní. Proto jsme je zapojili také do nadcházející kampaně ke 30 letům Linky,“ potvrdila Petrášková. Kampaň nese název Všímejte si a vybízí ke zvýšení povědomí právě o trojici klíčových problémů, s nimiž se dnes děti a dospívající potýkají. Záměrem je také podpořit jejich včasné řešení. „V každodenním shonu si ne vždy všimneme, že je někdo blízký v nějakých nesnázích,“ objasnila také Petrášková.

Linku bezpečí „zná každý“

Že jsou služby poskytované Linkou bezpečí etablované, pak naznačuje i jeden z řady průzkumů, dle nějž má základní povědomí o její existenci naprostá většina (93 %) obyvatel. Služby poskytované Linkou bezpečí pak využívají ve větší míře dívky než chlapci (a to v poměru 70:30), což údajně souvisí s vyšší sdílností dívek a jejich vyšší ochotou se s problémy někomu svěřit. Od počátku fungování linka odbavila na deset milionů hovorů (někteří volající se na ni obraceli opakovaně, z různých čísel apod.). Nutno dodat, že službu mohou již 23 let využívat také rodiče. Provozována je totiž také Rodičovská linka, a to již nejen na telefonním čísle 606 021 021, ale také na e-mailu a online (chat).