STŘEDOČESKÝ KRAJ – Cestující z Kladna a okolí se dočkali důležitého milníku – železniční spojení do centra Prahy je opět o krok dál. Mezi stanicemi Bubny a Výstaviště byl spuštěn provoz na modernizované trati, která otevírá cestu nejen k rychlejším spojům do metropole, ale také k přímému přestupu na všechny linky metra. Po čtyřiceti letech tak Praha získala nové nádraží evropského formátu a začíná se rýsovat i klíčové spojení na Letiště Václava Havla.
Nová trať má zásadní význam pro celý Středočeský kraj – právě lidem dojíždějícím z Kladenska a Kralupska umožní pohodlnější, rychlejší a častější cestování. Vlaky z Kralup nad Vltavou a Ústí nad Labem začnou využívat nové Bubny od 2. srpna, spoje z Masarykova nádraží do Kladna se přidají 4. srpna. „Tento projekt je mimořádně významný nejen z hlediska dopravy, ale do značné míry mění tvář hlavního města. Bubenské nádraží se stává základním kamenem nové čtvrti,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Vlaky projíždí interiérem budovy
Celý téměř kilometrový úsek trati je unikátní nejen svým významem, ale i technickým řešením. Místo železničních náspů vede trať na estakádě, čímž se po desetiletích zrušil frekventovaný přejezd v Bubenské ulici a zlepšilo se spojení mezi částmi Holešovic. K vlakům se cestující dostanou výtahy nebo po eskalátorech, čekárny jsou prosvětlené a doplněné živými stromy.
Zcela novinkou v českém železničním prostředí je vjezd vlaků přímo do budovy nádraží – stavby o rozměrech 250 x 50 metrů. Pod nástupišti vznikl prostor pro komerční jednotky, které se budou otevírat postupně. „Kdybych měl najít jedno slovo, které tento projekt popisuje, tak je to velkorysost. Byla to stavba mimořádně náročná technicky i organizačně. Potvrdilo se ale, že umíme táhnout za jeden provaz,“ dodal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Na minulost se nezapomíná
Vedle moderní infrastruktury nezůstává opomenuta ani historie místa. V červenci začala přestavba původní nádražní budovy Praha-Bubny, která bude nově sloužit jako Centrum paměti a dialogu Bubny. To má připomínat tragický osud téměř 50 tisíc Židů deportovaných právě z tohoto místa během druhé světové války. Nové kulturně-vzdělávací centrum by mělo být hotové do dvou let.
Součástí projektu je také zachování historického mostu z roku 1891 přes Dukelské hrdiny. Díky spolupráci s Národním technickým muzeem se stane součástí železniční expozice na Masarykově nádraží.
Kam trať směřuje dál?
Modernizace úseku Bubny – Výstaviště je součástí rozsáhlého projektu Praha – Letiště – Kladno. Už teď vlaky jezdí po modernizované trati mezi Kladnem a Ostrovcem, připravuje se i přestavba Masarykova nádraží a plánuje se stavba nové podzemní stanice v Dejvicích. Pokud půjde vše podle plánu, vlakem z centra Prahy na letiště bychom se měli svézt do roku 2030.
