Dlažební kostky nahradí asfalt. Výměna vzbuzuje diskuse

Dlažbu ve Zruči nad Sázavou nahradí asfalt. Zdroje foto: Město Zruč nad Sázavou

ZRUČ NAD SÁZAVOU – Na ulici 1. máje šplhající ze Staré Zruče do nové části města byly dosud kolem zámku dlažební kostky. V příštím týdnu ale postupně začnou mizet a na jejich místo přijde asfalt. Místním i návštěvníkům stavební práce přinesou dopravní výluku. Rozproudily se také debaty, který povrch je pro auta vhodnější.

Od 8. září do 12. října čeká Zruč nad Sázavou dopravní omezení. „Rekonstrukce ulice 1. máje, která je v majetku Středočeského kraje, týkající se výměny kostek za asfalt, bude probíhat ve dvou etapách,“ uvádí web města Zruč. Náhrada dlažebních kostek asfaltovým povrchem si vyžádá uzavření úseku ulice od budovy městské policie po křižovatku s ulicemi Na Úvoze a Dubinská.

Osobní auta budou uzavřený úsek objíždět ve směru ze Staré do Nové Zruče ulicí Nábřežní jednosměrně a dále ulicí Na Úvoze obousměrně. Opačným směrem pojedou ulicí Na Úvoze a poté doprava ulicí Nábřežní jednosměrně (částí vedoucí do kopce) a dále ulicí 1. máje přes náměstí. Nákladní automobily budou uzavírku objíždět po silnicích II/126 ve směru Zbraslavice a II/335 ve směru Uhlířské Janovice. Změny se dotknou i autobusové dopravy. Autobusy na lince 402 nebudou zajíždět do zastávek Na Pohoří a Sázavan, ve směru na Čáslav i na Prahu skončí na náměstí MUDr. Svobody. Cestující na ně tedy musí čekat tam. O druhé etapě rekonstrukce bude město včas informovat.

Tato výměna vzbuzuje mezi místními lidmi velké diskuse. Někteří jsou zastánci dlažby, jiní preferují asfalt. Problémem je především to, že o úsek ulice s významným stoupáním. Jak to vidí odborníci? Dopravní inženýrka Rozálie Kašparová z Kanceláře veřejného prostoru IPR Praha uvádí, že asfalt zajistí v porovnání s kostkami „nižší hlučnost a pohodlnější jízdu“, ale zároveň „má mnohem nižší životnost“ než dlažební kostky. Podle odborníků asfalt méně zatěžuje podvozek, v zimě se snadněji udržuje a díky pružnosti lépe snáší změny teplot. Dlažební kostky ale mají tu výhodu, že když je třeba pod nimi vyměnit potrubí, jednoduše je vyndáte a po opravě dáte zpátky na místo. Pro frekventované silnice a parkoviště je proto podle nich lepší zvolit asfalt, pro historická centra či příjezdové cesty, kde hraje roli vzhled, ale dlažba smysl má.