EUC Klinika: Jsme schopni zajistit akutní ošetření celé rodiny 24 hodin denně

Snad každému z nás se někdy stalo, že ho akutní zdravotní problém, ať už vlastní nebo některého z rodinných příslušníků, zastihl o víkendu nebo v noci. A právě proto vyhledal pohotovost. Pokud bydlíte v Malešicích, máte do konce roku velké štěstí, protože právě tady vám první pomoc poskytnou ve dne i v noci, v sobotu i v neděli, dětem i dospělým. S jakými zdravotními problémy se lidé obrací na lékařskou službu první pomoci v EUC Klinice Praha – Malešice, jsme hovořili s Lucií Michalů, vedoucí sestrou tohoto oddělení.

Jak široké je spektrum problémů, se kterými se na vás pacienti na pohotovosti obrací?

Ošetření na našich pohotovostech je v širokém rozsahu praktického, interního, neurologického a pediatrického spektra od bolestí kosterně svalového aparátu, močových potíží, nemocí horních cest dýchacích, pneumonie, virových onemocnění, bakteriálních onemocnění, alergických reakcí, kožních projevů. Lidé přicházejí také s očními problémy, bolestmi břicha, drobnými úrazy a ranami a v neposlední řadě také řešíme problémy s vysokým či nízkým tlakem, bolesti hlavy, kardiální potíže, dušnost, otoky. V letním období přichází na řadu i odstraňování klíšťat. Pacienti do ambulance přicházejí s příznaky v řádu hodin až po několikatýdenní vleklé potíže. Chodí v průběhu celé pracovní doby, ve dne i v noci.

Lékaři a sestry na pohotovosti musí být tedy skutečně velmi všestranní…

To skutečně ano. V ambulanci jsme schopni zajistit nejen základní klinické vyšetření, vyšetření tlaku, saturaci (zjištění procenta kyslíku ve tkáních), vyšetření CRP (reaktivní protein – rozliší bakteriální a virovou infekci). Pacientům provádíme v případě potřeby STREP test – výtěr z krku na přítomnost streptokoka (používáme na ambulancích – zkouška je hotová do 2 minut) nebo orientační vyšetření moče. V našich silách je i stanovení glykémie, zajištění žilního vstupu kanylou, nasazení infuze a podání intravenózních léků. Zajistíme pacienta pro transport do nemocnice. Zabezpečíme i zaléčení akutního stavu pacienta při astmatickém záchvatu, alergické reakci. Poradíme si dehydratací, tlumením bolesti, hypotenzí (nízký tlak), krvácivými stavy a řadou dalších zdravotních problémů i drobných poranění.

Na řadu obtíží je však třeba zakoupit i léky….

Lékař po vyšetření doporučí příslušnou léčbu, vydá recept a zároveň doporučí léky, které si pacient hradí sám a jsou v lékárně volně prodejné. Na naší klinice s pohotovostí, jako jediné v Praze, funguje nonstop lékárna, což znamená obrovský komfort pro pacienta a také úzkou spolupráci lékárníka a ambulance pohotovosti. Jsme také poslední pohotovost v Praze, která není v areálu nemocnice.

Párkrát v životě jsem na pohotovosti byla a vzpomínám si na to nekonečné, někdy i několikahodinové čekání…

To se u nás nestává, čekací doba se pohybuje v řádu desítek minut, což je oproti pohotovostem v nemocnicích nespornou výhodou.

Poradíte pacientům i po telefonu?

Ano, a dokonce pacientům z celé Prahy poskytujeme telefonické konzultace k zdravotnímu stavu a s ním souvisejícími potížemi. Jsme jediná pohotovost pro dospělé a pro děti, kde něco takového pacientům umožňujeme. Vzhledem k tomu, že v nočních hodinách a o víkendech není k zastižení praktický lékař či pediatr, tak je tato telefonická konzultace pro mnoho pacientů zásadní, a proto hojně využívaná.

Nastalo léto a s ním aktivity, které mohou zdraví poměrně dost ovlivnit. Lidé podceňují často pobyt na slunci, nechrání se dostatečně na výletech do lesa. S jakými potížemi se na vás lidé nejčastěji v tomto období obrací?

Letní období je velmi rizikové z hlediska následků pobytu na slunci, změn počasí, tlaku. Lidé stále nedodržují pitný režim a správnou ochranu před sluncem. Vyhledávají u nás tedy pomoc při nevolnostech, bolestech hlavy, zvracení, což často souvisí s pobytem na slunci a v horku. Časté jsou také případy solární alergické reakce. Lidé přichází s prosbou o vyjmutí klíštěte nebo s reakcí po pobodání hmyzem. Velmi často řešíme bolesti krční a bederní páteře, blokády zad, také močové potíže. Toto často souvisí s přechodem z horka do klimatizovaných prostor.

Ošetříte pacienty tedy nepřetržitě – ve dne i v noci, dospělé i děti?

Ano, je to tak, pro pacienty jsme tu nepřetržitě 24 hodin denně, o víkendech i o svátcích. Velkou výhodu spatřuji v tom, že jsme schopni zajistit ošetření celé rodiny v jednom prostoru s návazností noční lékárny. Cením si také spolupráce a výborné komunikace obou pracovišť. Bohužel tomu tak bude jen do konce tohoto roku. Městská část se totiž rozhodla, že provoz pohotovosti v Malešicích již financovat nebude. Vzhledem k tomu, že se jedná o naprosto unikátní zdravotnickou službu, bude to velká rána pro občany celé Prahy 10 a přilehlých městských částí a už nikdy nebude možné takovou službu pro občany znovu nastavit. Pacienti budou muset od ledna využívat pražské nemocnice – Fakultní nemocnici Královské Vinohrady, Všeobecnou fakultní nemocnici v Praze, Thomayerovu nemocnici, Nemocnici Na Bulovce.
Nemocnice samozřejmě pacienty ošetří, ale čekací doba bude v řádu hodin. Pacienti budou tříděni podle systému triage (triáž) – to je podle závažnosti onemocnění.

Tak to tedy není dobrá zpráva.

To není. Navíc to, jak model pohotovostní služby v Malešicích funguje, je logisticky složitý a zároveň propracovaný systém. Podílí se na něm tým desítek lékařů a sester, resp. 30 lékařů. Tento tým je stabilní, kvalitní a je škoda tento plně funkční model rušit.

Vzpomenete si, jakého jste měli v poslední době nejstaršího a jakého nejmladšího pacienta?

Věkové rozpětí pacientů je skutečně široké – od ročníku narození 1920 až po novorozence. Nejmladší ošetřené dítko v poslední době se narodilo letos v březnu. A ještě jedna perlička: Nedávno mi jedna naše pacientka, která v Malešicích bydlí od dětství, říkala, že syn se oženil, koupil byt a plánuje rodinu. O místě rozhodovalo mimo jiné i to, že právě tuto lokalitu vnímá jako nejlépe občansky vybavenou právě třeba pro rodiny s dětmi. Jsou zde školky, škola, poliklinika s pohotovostí pro děti a dospělé, navíc i s noční lékárnou.

Vaše práce vyžaduje rychlou reakci, hodně empatie, ale také asi i trpělivosti. Co vás na ní nejvíce baví?

Ano, máte pravdu, po mnoha letech ve zdravotnictví, a v tomto oboru, přes všechna negativa mě tato práce stále baví. Možná je to právě ta různorodost a široké spektrum diagnóz, se kterými se člověk potká. Možnost v okamžiku zareagovat na potřeby pacienta a vidět právě tu „pomoc“, kterou člověk jako zdravotník může poskytnout. A to léčebně i lidsky.

Medailonek
Lucie Michalů – jako sestra lékařské služby první pomoci (LSPP) pracuje od roku 1992 a na pozici vedoucí sestry od roku 2003. Celou svou praxi se věnuji převážně akutní medicíně, působí i na záchranné službě. Věnuje se školením první pomoci a psychosociální pomoci u pomáhajících profesí.