Kraje plánují navýšit jízdné. Ve Středočeském zaplatí za veřejnou dopravu nejvíc!

STŘEDOČESKÝ KRAJ – Kraje a města buď zdraží nebo omezí spoje městské hromadné dopravy. Někde obojí. Důvodem jsou vysoké ceny paliv a energií a náklady na nezbytné „zelené“ investice.

Dotace nebo rezervy

Zhruba polovina českých a moravských radnic plánuje veřejnou dopravu zdražit. Druhá půlka ji kvůli vyšším cenám pohonných hmot a energií bude muset víc dotovat. Někde schodky pokryjí z rezerv. Hejtmani rovněž jednají kvůli inflaci, energiím i pohonným hmotám s vládou.

Jízdné a tarify

Největší zdražování čeká cestující ve Středočeském kraji. Zde se počítá se zdražením jízdného a u vybraných tarifů. Dlouhodobá představa náměstka hejtmanky pro veřejnou dopravu Petra Boreckého je, že jízdné by mělo krýt 50% nákladů. Je si ale vědomý, že takové navýšení nelze uskutečnit skokově.

Kraj proto plánuje nyní zdražení jízdného od 1. ledna 2023 v rozmezí 20–30 %. K tomu je v plánu také celková reforma tarifu Pražské integrované dopravy,“ uvedl Borecký. V rámci reformy se doprava cíleně zdraží nejvíc těm, co bydlí blízko Prahy (pásmo 1, 2), protože ji také využívají nejvíc. Zdražení se bude týkat jak jednorázových jízdenek, tak předplatného. U toho by mohlo zůstat nějaké zvýhodnění.

Žádná socka

Borecký se nebojí, že nárůst cen povede k úbytku cestujících ve veřejné dopravě. „Myšlenka, že veřejná doprava musí být vždy nejlevnější ze systémů dopravy, není správná,“ uvedl Borecký v podcastu serveru Zdopravy. Nemá být nějakou sockou. Cestující podle něho ocení také čas a kvalitu (komfort).

Pro nejchudší se plánují cílené slevy. Snad nepůjde o pět korun nad osmdesát let. Aby se ti, co se dostanou v souvislostí s inflací, cenou energií a základních potravin do problémů, nemuseli uchýlit k praxi prarodičů a šlapat několik desítek kilometrů do práce na kole, nebo pěšky.

Redukce na železnici

Kromě zdražení jízdného kraj počítá i s další redukcí železničních tras. Podle Boreckého se nevyplácí provozovat železniční vozidla, která mají menší kapacitu než 120–140 cestujících.

Rozpočet Středočeského kraje bude ale vyrovnaný  s rezervou na horší časy.