Pozor na internetové podvodníky. Číhají často na lidi, kteří něco prodávají. Jak to funguje?

O tom, že máte být na internetu obezřetní, když něco kupujete, se píše hodně. Většina lidí tedy ví, že by si při on-line platbách měla dávat pozor, jak a co komu platí, a zásadně nesdělovat žádné citlivé informace, např. hesla či údaje o platebních kartách. Jak vás ale může okrást někdo, kdo od vás sám něco kupuje? Stačí přece chtít po něm platbu předem. Jenže věc není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá.

Co podvodníci říkají

Nově podvodníci číhají na bazarových webech či klasických prodejních serverech a oslovují lidi, kteří něco prodávají. A nemusí jít zdaleka o drahé věci, v našem případě se  jednalo konkrétně o knihy, voucher nebo kozačky v hodnotě cca 1 000 Kč. Vám, jakožto prodejci, přijde krátká zpráva typu: „Dobrý den, je vaše položka stále k prodeji?“ Na reakci není nic divného, takže potvrdíte. Následuje reakce: „O položku mám opravdový zájem a nyní zaplatím celou částku. Chci, abyste se mi ozvali s požadovanými podrobnostmi potřebnými pro platbu částky na váš účet. Sdělte jméno majitele účtu, jméno banky, IBAN a telefon. Čekám na vaši rychlou odpověď.“ Zpozorníte. Proč tolik údajů? Také je vám divné, že se zájemce vůbec nezajímá o slevu, kterou nabízíte za rychlé jednání. Na svůj dotaz obdržíte obratem vysvětlení, že dotyčný je Čech žijící v Americe, což vysvětluje poněkud zvláštní češtinu, jeho nezájem o vaši slevu 500 Kč a také požadavek na IBAN.

Nečekejte a „utíkejte“

I přesto byste však měli v tuto chvíli dát od této obchodní transakce ruce pryč, pokud nejste ovšem investigativní žurnalista. V tomto případě poskytnete potřebné údaje (až na telefon, ten k mezinárodní platbě potřebný skutečně není). A s podezřením čekáte, co bude dále. K vašemu velkému překvapení během pár hodin obdržíte nejen mail dotyčného, že vám peníze zaslal, ale také potvrzující notifikaci jeho zahraniční banky. Nevěříte svým očím, místo požadované tisícovky vám zaslal hned tisíce tři!

Princip podvodu

Záhy však pochopíte princip celého podvodu. Zahraniční banka žádá (anglicky), abyste urychleně uhradili částku 2 000 Kč, ovšem nikoli na její účet, ale skrze Western Union a scan o platbě jí zaslali. Teprve pak vám uvolní vaši částku 1 000 Kč. Kupující na váš dotaz reaguje vysvětlením, že jeho banka nezasílá platby menší než 3 000 Kč. Musel vám tedy zaslat tuto částku, protože celá záležitost je pro VÁS velmi urgentní! Odmítnete zaplatit, avšak od této chvíle jste bombardováni jak maily dotyčného, tak výzvami jeho zahraniční banky. V daném případě se jednalo o Scotia Bank (kanadská nadnárodní společnost poskytující bankovní a finanční služby se sídlem v Torontu v Ontariu), a obojí sílí na intenzitě. Nakonec je vám vyhrožováno FBI. Kontaktujete anglicky Scotia Bank se sdělením, že máte podezření na zneužití jejího jména. Na váš e-mail však nikdo nereaguje, a to přesto, že jej směřujete na oficiální e-mailový kontakt.

Podvodník se drží samozřejmě v anonymitě. Rozhodně vám nesdělí číslo svého účtu a svůj IBAN, ale maximálně svou dobře „ošetřenou“ adresu, např. v Nigérii. Nebudete tedy komunikovat s jeho bankou, což by mohlo usnadnit odhalení podvodu. Platba je často úmyslně směřována přes služby Western Union, které jsou k dispozici po celém světě. Jen v ČR je přes 100 poboček. Převody peněz se uskuteční během několika minut a bez použití bankovního účtu, čehož internetoví podvodníci v hojné míře využívají, a to nejen v ČR.

Pozor na platby přes Western Union

Platby přes Western Union zasílejte pouze těm, které dobře znáte, a nikdy ne cizím lidem! Při podezření na podvod směřovaný přes tuto službu můžete kontaktovat linku pomoci společnosti Western Union pro podvody. Peněžní převod lze totiž vyplatit příjemci ve velmi krátké době. Po vyplacení peněz obvykle nelze od společnosti Western Union požadovat jejich vrácení, ani pokud byl převod důsledkem podvodu.

Může vás také zajímat:

Zneužití bankovní karty při on-line platbách. Tipy, které nás mohou zachránit