Dárky. Kolik za ně utrácíme, co nejčastěji darujeme a co si sami přejeme

Ilustrační foto. Zdroj: pxhere.com, free image

Narozeniny, jmeniny a aktuálně blížící se Vánoce. To jsou situace, kdy se v naprosté většině bez dárků neobejdeme. Několikrát ročně si tedy více či méně lámeme hlavu s tím, čím druhého obdarovat. Jak nejčastěji při výběru dárků uvažujeme? Přistupují k výběru dárků ženy a muži rozdílně? Jak si vedou na žebříčku oblíbenosti praktické dárky nebo dárky vlastnoručně vyrobené?

Odpovědi na uvedené otázky a další zajímavé informace, včetně inspirace na vhodné dárky, nám přináší průzkum spotřebitelského chování. Na přelomu letošního července a srpna ho zpracovala výzkumná agentura Evalytics a zúčastnilo se jej 712 dotázaných ve věku 35 až 60 let.

Bez dárků to nejde

Dávání dárků zkrátka k naší kultuře patří. Celých 96 % respondentů (tj. dotázaných) uvedlo, že dárky alespoň občas kupují. Pouze 4 % uvedla, že dárky nekupují vůbec, protože je nikdy nikomu nedávají. V této kategorii převažují muži nad ženami.

Jaké dárky vybíráme

Při výběru vhodného dárku si většinou promítáme vlastní přání do preferencí druhých. Často tedy vycházíme z toho, že co by potěšilo nás, potěší i ty druhé. Tento předpoklad ale nemusí být vždy správný. Toho si je vědomých 70 % dotazovaných, kteří se snaží pořídit takový dárek, jaký si obdarovaný skutečně přeje. Celých 66 % někdy pořídilo stejný dárek, který se již dříve osvědčil, pro 45 % lidí je důležité pořídit praktický dárek, 35 % lidí usiluje o dárek, který je vtipný a pobaví, 12 % považuje za důležité obdarovat ručně či vlastnoručně vyrobeným dárkem. Pro dárek sloužící jako investice, např. mince, se vyslovilo 6 % respondentů. (Dotazovaní mohli volit více možností, proto se procentní součet nerovná hodnotě 100.)

Jaké dárky bychom sami chtěli

Pokud jsme v roli obdarovaného my sami, 58 % lidí ocení dárek, který je překvapí a 51 % dotazovaných ocení dárek, který si přejí. Lidé velmi často volili právě tyto dvě varianty zároveň. Celých 42 % dotazovaných ocení praktický dárek a 20 % potěší vtipný dárek a/nebo dárek ručně či vlastnoručně vyrobený. Dárek v podobě zmíněné investice by ocenilo 10 % lidí,

Konkrétní inspirace

Z panelu dárků v hodnotě do 2000 Kč obdarovaní nejpozitivněji hodnotili různé dárkové poukazy, např. na oblečení, kosmetiku. Jako druhý nejoceňovanější dárek muži uvedli archivní víno z roku jejich narození, zatímco ženám by udělaly radost náramkové hodinky. Zájem byl také o dárky v podobě adrenalinových zážitků.

Kolik utratíme

Asi 25 % žen utratí za jeden dárek pro partnera částku nad 5 000 Kč, ostatní utratí do této hranice. Mužů, kteří utratí za jeden dárek pro partnerku nad 5000 Kč je o něco více, a to 33 %. Zbylá část pořídí dárek do této hranice. Co se týká dárků pro přátele, ženy i muži utratí nejčastěji za jeden dárek do 1 000 Kč, zatímco za dárek pro kolegu utratí nejčastěji do 500 Kč.

Z výsledků také vyplývá, že ti, kteří nešetří na dárku pro partnera, nešetří ani na kamarádech a kolezích a naopak. S věkem roste i výše hodnoty daru, kterou jsou lidé ochotni zaplatit pro své blízké a přátele. S přibývajícími lety a životními zkušenostmi se mění priority. Lidé si váží více základních hodnot jako jsou zdraví, pohoda, vztahy s rodinou a přáteli. Chtějí-li své blízké potěšit dárkem, volí kvalitu a často se také zaměří na společné zážitky. Dárek sám o sobě tak vyjadřuje přání posílit vztah s obdarovaným. Drobné dárky zase ukazují, že dotyčného řadí k sobě blízkým lidem.

Závěrem přejeme šťastnou volbu při výběru dárků pro vaše blízké.