On-li nákupy a platba při převzetí. Dobírka není až tak bezpečná, jak si většina lidí myslí

Zdroj: Pixabay, free image

I když je do Vánoc ještě času dost, nákupy na internetu začínají nabírat na obrátkách. Ne však každý on-line nákup dopadne vždy dobře. Někdy stačí podcenit serióznost e-shopu a problém je na světě. Jindy může jít o neúmyslnou chybu prodejce, která však zákazníkovi přinese starosti navíc. Ve snaze vyhnout se komplikacím a nepřijít o své peníze si mnozí raději připlatí za tzv. dobírku. Mají za to, že se tak vyhnou veškerému riziku. Ve skutečnosti však tomu tak úplně není.

Platba při převzetí

Poté co v e-shopu vložíte zboží do košíku, vyberete si způsob dopravy a následně platby. U platby máte většinou alespoň tyto základní alternativy: převod na účet, platba kartou a dobírka. První dvě možnosti jsou pro vás zpravidla zdarma, zatímco dobírka stojí orientačně kolem 50 Kč.

Platba dobírkou znamená, že za zboží platíte až v okamžik převzetí. Neplatíte tedy předem za něco, co jste ještě nedostali. Naopak platíte až tehdy, když máte v rukou krabici s nějakým obsahem, což se vám jakožto zákazníkům samozřejmě zamlouvá. Pro prodejce je tento způsob méně výhodný. Může se totiž stát, že zákazník odmítne zboží převzít nebo dokonce půjde o fiktivní objednávku. Náklady na dopravu pak prodejci nikdo nevrátí.

Výhody dobírky

Pro vás v roli zákazníka je samotný nákup on-line díky dobírce rychlejší. Na rozdíl od platby převodem nebo kartou nemusíte totiž vyplňovat platební formulář. Také se vyhnete tomu, že byste předem zaplatili, ale prodejce by vám zboží vůbec neodeslal.

V čem je háček

Je zde však jedno „ale“, kterého si většina lidí není vědoma. Při převzetí totiž vůbec netušíte, jestli balík obsahuje skutečně vámi objednané zboží. Dopravce vám totiž poskytuje záruku pouze na to, že zboží se nepoškodí při přepravě. Takže poštovní kurýr vás nechá zkontrolovat, jestli krabice není nikde promáčknutá či natržená a z díry nekouká odřené zboží. Nebude však půl hodiny čekat, než se proklestíte všemi vrstvami kartónů k jádru vaší zásilky. Jedinou situací, kdy by za ni ručil, by bylo poškození díky přepravě, např. místo jídelního servisu byste uvnitř našli kupu barevných střepů. Muselo by se však prokázat, že se obsah rozbil při přepravě, proto při převzetí obal vždy pečlivě prohlédněte. V případě problému okamžitě uplatněte ještě v přítomnosti kurýra námitku, např. „obal poškozen“.

Co dělat, když obsah uvnitř neodpovídá?

Jestliže obal je nepoškozený, vy zaplatíte a balík si donese domů. Když však po jeho otevření zjistíte, že uvnitř na vás číhá něco jiného, než jste si objednali, musíte se obrátit na vašeho prodejce. Zde vám platba na dobírku není nic platná. Pokud jste narazili na neseriózního prodejce, může být reklamace problém, zvlášť pokud jste platili v hotovosti. Vaše banka nemá totiž o takové platbě žádný záznam a nemůžete u ní uplatnit ani chargeback.

Dále k tématu:

Jak se nepřipravit o peníze při vánočních nákupech na internetu. Zásady bezpečné platby