V Česku je k vidění první vodíkový vlak pro osobní přepravu na světě, má být budoucností hromadné dopravy

Vlaky s dieselovým pohonem by mohly být nahrazeny těmi, jež pohání vodík. Zdroj: PxHere

ČESKO – Vzhledem k nutnosti snižovat produkci emisí je namístě hledat také alternativy v rámci segmentu dopravy, a to jak nákladní, osobní, tak i hromadné. Ačkoliv železniční přeprava v obecné rovině platí za ekologičtější ve srovnání s tou silniční, vždy je co zdokonalovat. A jednou z variant, jak nahradit lokomotivy na dieselový pohon tak, aby jejich dopad na životní prostředí byl nulový (což platí samozřejmě pro tratě, kde by elektrifikace nebyla možná, příp. by byla neefektivní), jsou vlaky na vodíkový pohon. A právě takový vlak je dnes k vidění v Praze a v následujícím týdnu si jej budou moci prohlédnout zájemci na dalších 24 místech v rámci celé republiky.

„Vodíkový vlak funguje relativně jednoduše, na střeše je umístěna veškerá technologie, tedy zásobník na vodík a palivový článek. Ze zásobníku na vodík do palivového článku proudí vodík, nasává se vzduch, který se filtruje, dochází k chemické reakci mezi vodíkem a kyslíkem a teplo, které u toho vzniká, se mění v elektrickou energii, která pohání vlak,“ popsal princip vodíkového pohonu pro ČT Daniel Kurucz, ředitel společnosti Alstom pro ČR a SR., která vlak vyrobila. Jelikož jediným produkovaným odpadem je voda, je vlak poháněný vodíkem naprosto ekologickou formou dopravního prostředku.

Pro ekologické vlaky chybí infrastruktura

Aby vlak mohl týden brázdit české železnice, bude samozřejmě třeba doplňovat vodík, proto je zajištěna mobilní plnicí stanice, která bude k dispozici. „Dojezd vlaku na jednu plnou nádrž je 1000 km pod tlakem 350 barů, my ho budeme doplňovat na 200 barů, takovou kapacitu má v Česku dostupný zásobník,“ shrnul Kurucz. Přitom právě plnění je vodíkem, potažmo související infrastruktura, je jedním z problémů, které je třeba před rozšířením tohoto typu dopravy vyřešit – v Česku totiž dostatek plnicích stanic zatím není. Ačkoliv tak náměstek generálního ředitele ČD Jiří Řešeta uvedl, že České dráhy plánují do budoucna nákup několika desítek podobných vozidel, základní podmínkou je vybudování plnicích stanic, a to poblíž nádraží či samotné železnice.

„Uvažujeme o uvedení vlaků na vodíkový pohon na tratích, které dnes obsluhují motorové vlaky a které nejsou vhodné pro elektrifikaci. Několik takových tratí je již vytipovaných, někde ještě probíhá analýza, ale např. linka Olomouc-Krnov-Opava je vhodná,“ doplnil Řešeta s tím, že vše se bude odvíjet od dalších kroků v rámci regionálního rozvoje – a záležet tedy bude na tom, zda bude zájem v krajích a zda bude dotační finanční podpora pro pořizování a provoz. Vlaky na vodík – zejména pak jejich zakoupení a právě vybudování plnicích stanic – jsou totiž finančně náročnější než vlaky dieselové. Na druhou stranu jejich stoprocentně ekologický provoz je v dnešní době velmi žádoucí, navíc v případě, že by o vlaky projevili zájem čeští objednatelé, mohla by alespoň výroba základní skříně a také lakování probíhat přímo v Česku, společnost Alstom má totiž jednu z továren v České Lípě.

Bezemisní doprava je prioritou a nutností

I podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jsou pak vodíkové vlaky příležitostí pro vyřešení problémů s neelektrifikovanými částmi železnice, kde není možné zavést trakci. „Časem budeme muset přejít na bezemisní dopravu, vše ale bude závist na tom, jak aktuální cena klesne. Věřím ale, že když se vodíková doprava rozšíří, ceny klesat budou, úkolem státu pak bude zajištění potřebné infrastruktury, tedy zajištění čerpacích stanic pro vodík,“ uvedl. Mimo jiné také zmínil, že samotný provoz vodíkových vlaků je finančně srovnatelný s vlaky na diesel či elektřinu, ovšem jejich pořizovací cena je vyšší až o 40 či 50 %. „Troufnu si ale tvrdit, že podobné vlaky se budou běžně v Česku pohybovat ještě před rokem 2030,“ uzavřel.

Dnes vodíkový vlak z Prahy vyrazí na prezentační jízdu do Vraného nad Vltavou a do Mníšku pod Brdy, následně až do 25. května navštíví 24 dalších stanic v celé ČR, poslední z nich bude Ústí nad Labem.