Brokolice si zaslouží pobyt na našem talíři. Pomáhá snížit pravděpodobnost nádorového onemocnění. Zkuste polévku

Foto: Rýdlová J.

Brokolice patří k těm potravinám, které buď milujeme, nebo nesnášíme. Přitom je mnoho důvodů, proč ji vzít na milost. Patří do rodiny brukvovité (košťálové) zeleniny. Mezi jejími příbuznými najdeme třeba velmi oblíbený květák. Někdo ji nemá rád, protože je za syrova tvrdá. Jiný proto, že ji lze poměrně snadno až nechutně rozvařit. Za to však ubohá zelenina nemůže, je to spíše o našich kuchařských dovednostech. Pokud se z ní rozhodneme udělat polévku, nebudeme muset tyto problémy řešit. Tvrdá rozhodně nebude a konečný vzhled jí dodá mixér. Navíc své tělo potěšíme prospěšnými látkami, kterých má brokolice více než dost.

Tmavě zelená královna zdraví

Brokolice je bohatá zejména na vitamíny C, E, K, B1,B2, B9 (kyselina listová) či provitamín A (betakaroten). Z minerálů obsahuje zejména draslík, vápník, fosfor a síru. V neposlední řadě je významným zdrojem vlákniny a antioxidantů. Odborné studie hovoří o tom, že pomáhá chránit naše tělo před nádorovým onemocněním. Obsahuje totiž např. látku sulforaphane (silný antioxidant), která má protinádorové účinky.

Proč polévka

Je pravdou, že nejvíce prospěšných látek najdeme v syrové zelenině či zelenině upravené krátce v páře, takže polévka příliš vítězně v tomto ohledu nevyzní. Nicméně je to forma přípravy, díky které jsou brokolici ochotni pozřít i ti, kteří ji normálně nemusí. Cenné látky se krátkým varem určitě nezničí všechny, tělu dodáme vlákninu a v neposlední řadě také tekutiny.

Recept na brokolicovou polévku

Suroviny

1 větší brokolice

2 střední brambory

4 stroužky česneku

Sůl, pepř, muškátový oříšek mletý, mletý kmín

Trocha smetany (smetanového jogurtu)

Trocha oleje (sádla)

Postup

Brokolici umyjeme a nakrájíme včetně stonku. Ten krájíme na menší kousky, protože je tvrdý, tudíž by se jinak musel vařit o dost déle. Dále oloupeme brambory a rozkrojíme je na několik kusů.

Rozdrtíme stroužky česneku a osmahneme jej na rozpáleném tuku. Jakmile je lehce osmahnutý, přidáme nakrájené brambory a opět osmahneme. Nakonec přidáme brokolici, směs chvíli mícháme, pak zalejeme horkou vodou a přidáme koření.

Vaříme na mírném plamenu do chvíle, kdy je zelenina na skus. Pokud chceme vaření urychlit, použijeme tlakový hrnec. Jakmile polévka zavaří, bude jí stačit jen několik minut. (Přesnou dobu varu je potřeba individuálně odzkoušet.) Tyčovým mixérem polévku rozmixujeme. Pokud některé kousky zeleniny nožům mixéru uniknou, polévce to vadit nebude. Nakonec dochutíme kořením. Smetanu na zjemnění chuti můžeme lehce vmíchat do polévky hned nebo až při servírování na talíři. Podávat můžeme s křupavými krutony.