Hantec ve vesmíru: Špilas je nejen Špilberk, ale teď i planetka mezi Marsem a Jupiterem

ilustrační foto

BRNO – Planetka 401820 dostala jméno podle hradu Špilberk netradičně v brněnském hantecu. Planetka objevená českými astronomy cestující mezi Marsem a Jupiterem dostala jméno Špilas.

Do vesmíru se tak dostal nejen brněnský hrad Špilberk, ale poprvé i brněnský hantec. Jméno planetky navrhli pracovníci brněnské hvězdárny. Planetky si jako první všimli astronomové z observatoře na Kleti. Mezinárodní astronomická unie pokřtila planetku na návrh pracovníků brněnské hvězdárny jménem Špilas. Certifikát o pojmenování planety (401820) Špilas převzala tento týden právě na Špilberku brněnská primátorka Markéta Vaňková. Špilas se zařadil mezi tři desítky planetek, které nesou jméno související s městem Brnem. „Nynější planetku Špilas objevili z jihočeské Observatoře Kleť moji kolegové Miloš Tichý a Zdeněk Moravec 30. září 1996. Poté byla opakovaně pozorována pod předběžným označením 1996 SP7, až dospěla ke kvalitně spočtené dráze a pořadovému číslu 401820,“ uvedla Jana Tichá, ředitelka Hvězdárny a planetária České Budějovice s pobočkou na Kleti. Špilberk podle ní zvítězil, protože je nepřehlédnutelný. Hovorový hantec je vlastně dalším symbolem Brna. O planetkách, samozřejmě i o (401820) Špilas, vypráví výstava, kterou Hvězdárna a planetárium Brno uspořádala spolu s Muzeem města Brna právě na Špilberku. Přijďte se přesvědčit o tom, že i Brno je město, jehož sláva hvězd se dotýká.

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihomoravském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.