Každé očkování, a to nejen proti Covidu, je pro tělo zátěž. Jak se na něj co nejlépe připravit

Ilustrační foto

Konečně se začíná hovořit o tom, že tělo je dobré na očkování připravit. Nejde jen o vakcíny proti koronaviru. V současných chladných měsících je v plném proudu například také očkování proti klíšťové encefalitidě. Jak udělat co nejvíce pro to, abychom očkování absolvovali v co nejlepší kondici? Ona totiž i dvoudenní horečka, která se počítá mezi relativně obvyklé nežádoucí účinky, není právě vítanou komplikací.

Nebojujte na více frontách najednou

Za prvé je potřeba si uvědomit, že každé očkování je zásahem do lidského těla. V organismu dochází k vyvolání imunologické reakce, která (pokud se vyvíjí žádoucím směrem) je základním důvodem očkování. Tato reakce však náš organismus stojí spoustu energie, a proto bychom mu v období před a po očkování měli dopřát více oddechu a nikoli ho zatěžovat. Není dobré, aby tělo bojovalo na více frontách. Je mnohem lepší, když bojuje pouze na frontě jedné (v našem případě s očkováním) a na dalších frontách (jako jsou třeba sport, domácí povinnosti či vysoké pracovní nasazení) neplýtvá svou cennou energií.

Nová osvěta díky Covidu

Byla jsem příjemně překvapena, když jsem v lékárně našla letáček Připravte se na očkování proti nemoci COVID-19. Ať už jsou vaše názory na toto očkování jakékoli, za poslední necelé dva roky došlo k velkému informačnímu posunu. Konečně se začalo otevřeně hovořit o tom, že i obyčejný vitamín D může sehrát dost velkou roli v prevenci či léčbě mnoha infekcí (nejen Covidu). Farmaceutické firmy by samozřejmě byly raději, kdyby zákazník dal přednost nějakému drahému patentovanému přípravku. O úspěch vitamínu D příliš nestojí, protože vitamín jako přírodní látka se nedá patentovat, a tudíž jim zdaleka tolik nevydělá. Dalším pozitivním posunem ve veřejné informovanosti je, že se již hovoří také o tom, že na jakékoli očkování nestačí jenom nepřijít nemocný, ale že tělo musí být celkově v dobré kondici.

Jaká doporučení dodržet

Obecně se doporučuje těm, kteří se chystají na očkování proti Covidu, následující:

  • Podpořit přirozenou obranyschopnost vitamíny (C, D, E ) a minerály (zinkem a železem).

  • Podpořit střevní mikrobiom probiotiky. Ne nadarmo se říká, že imunita sídlí ve střevech.

  • Den před očkováním zvolnit a jít dříve spát.

  • Přibližně den či dva po očkování rovněž zvolnit, nenamáhat se, hodně odpočívat a nezapomínat na pitný režim. Na posilovnu, běh či bazén rovnou zapomeňte.

  • Vyhněte se před i po očkování alkoholu. Může přivodit nejen komplikace (např. bolesti hlavy, závratě) ale také snížit počet bílých krvinek, a tím oslabit potřebnou imunitní reakci po očkování.

Kdy očkování raději odložit

Očkování není vhodné, pokud je naše tělo dočasně oslabeno, například právě proděláváme nějakou virózu, angínu atd. Dočasnou kontraindikací je tedy probíhající akutní onemocnění, které může být provázeno horečkou, ale také nemusí. Takže pokud máme rýmu, bolí nás hlava a v krku, jsme malátní, pak se očkovat nedoporučuje, protože vše nasvědčuje tomu, že se naše tělo již potýká s akutní infekcí. Naopak, pokud máme chronickou rýmu, například alergického původu, pak tato nemusí být překážkou očkování.