Jablonec přestal přispívat na provoz tramvaje do Liberce

LIBERECKÝ KRAJ – Mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou vypukl spor o to, kolik budou radnice platit za tramvajové spojení mezi oběma městy. Tramvajová trať z Liberce do Jablonce je nejdelší meziměstská tramvajová trať v České republice, měří 13 kilometrů a je v provozu od roku 1955. Dosud se na dopravu skládala obě města, ale Jablonci koncem loňského roku skončila smlouva, takže od ledna přestal dopravnímu podniku posílat zálohy. Nová smlouva zatím podepsaná není.

Liberec tak již dva měsíce za provoz linky číslo 11 platí i za Jablonec, za leden a únor tato částka podle primátora Liberce Jaroslava Zámečníka činí dvakrát 1,7 milionu korun. Spoj využívá měsíčně přes 100 tisíc lidí. Provoz trati stojí ročně necelých 100 milionů korun, na tržbách se ale vybere pouhých 15 milionů. Kraj na provoz přispívá částkou 17,5 milionu ročně, město Liberec dotovalo loni trať částkou 40 milionů. Poloviční Jablonec přispíval částkou 10 milionů. Zbytek peněz pak doplácel Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou ze svých rezerv.

Minulé vedení Liberce ale po nových propočtech požadovalo platbu od měst zvýšit, konkrétně od Liberce 48 milionů a od Jablonce 22 milionů, což se samozřejmě představitelům Jablonce nelíbí, navýšení by činilo 120 procent. Jablonecká radnice smlouvu nechala vypršet, s žádným návrhem prý nepřišla a naplánované schůzky ruší, přestože chce linku 11 zachovat. Do celého sporu tak vstoupí právníci a odborníci, které si Jablonec chce přizvat na návrh rozdělení nákladů. Jednání mezi oběma městy by údajně mělo proběhnout 20. března.

Města původně plánovala prodloužit trať až do centra Jablonce. Pokud se obě města co nejdříve nedohodnou, hrozí, že sejde z plánované rekonstrukce trati za 850 milionů. V dubnu totiž vyprší lhůta pro vyčleněné dotace na tuto rekonstrukci. Tramvaje na trati musí jezdit do roku 2020, jinak by města porušila podmínku evropské dotace a musela by vrátit 220 milionů korun. Nejčernějším scénářem by bylo, že tramvaje by jezdily jen do Vratislavic nad Nisou a cestující by museli přestoupit do jabloneckých autobusů. Prioritou obou měst údajně je ale se dohodnout.