Jablonec chce za tramvaj do Liberce platit. Proč ale dvojnásobek?

LIBERECKÝ KRAJ – Jablonec nad Nisou zaplatil v loňském roce za provoz tramvajové linky č. 11 z Liberce do Jablonce a zpět téměř 11 milionů korun. Pro letošní rok požadoval Dopravní podnik po Jablonci příspěvek ve výši 23,5 milionu korun, na což vedení Jablonce nepřistoupilo, jelikož neobdrželo informace, proč částka meziročně stoupla na více než dvojnásobek.

„Je nepřípustné vyplatit požadovanou částku bez jakéhokoliv právního základu a bez přesného rozpočtu. Jablonec byl a je připravený se na provozu tramvajové linky podílet, musíme ale vědět, za co platíme. Nakládáme s veřejnými prostředky,“ vysvětluje primátor Jablonce nad Nisou Milan Kroupa s tím, že město spolupracuje s odborníky na veřejnou dopravu, kteří mají vyčíslit, kolik reálně provoz tramvajové linky stojí, aby se předešlo případným dalším neshodám. Zároveň je podle primátora nutné, aby měl Jablonec s Libercem adekvátní smluvní vztah, na základě kterého může příspěvek uhradit.

Dočasně to v Jablonci vyřešili platebním příkazem a v pondělí 4. března zaplatili Liberci dva miliony korun zpětně a milion korun dopředu za letošní leden, únor a březen, tedy částku, která odpovídá původní dohodě. Do budoucna hodlají svůj podíl hradit na začátku každého měsíce, aby už nikdo nemohl tvrdit, že Jablonec nic neplatí a tramvaj jezdí.

Není pravda, že Jablonec nechce za tramvajovou linku platit. Primátor Kroupa několikrát jasně deklaroval, že Jablonec bude na provoz linky přispívat. Rada města už loni v prosinci odsouhlasila navýšení příspěvku Jablonce o dvacet procent s tím, že tyto prostředky budou zasílat čtvrtletně přímo statutárnímu městu Liberec. V navýšení zohlednili růst mezd a cen energií.

Dalším krokem, který by umožnil Jablonci včas zaplatit avizovaný podíl, bylo uzavření Smlouvy o finanční spolupráci ve veřejné drážní osobní dopravě. K tomu ale dosud nedošlo. Jablonec proto nakonec musel 4. března celou situaci mimořádně vyřešit platebním příkazem. Na tom, aby byly všechny formality co nejdříve dořešeny, intenzivně pracuje. Aktuálně Jablonec čeká na reakci Liberce a Libereckého kraje na upravený návrh Memoranda o zajištění dopravní obslužnosti tramvajovou dopravou mezi statutárními městy Liberec a Jablonec, který z Jablonce oficiálně odešel 22. února.

Není ani pravda, že vedení Jablonce chce provoz tramvaje ukončit. Vzhledem k historické tradici i současnému turistickému potenciálu tramvajového spojení obou měst je prioritou Jablonce tramvajovou linku zachovat. V červnu pouze dojde k jejímu dočasnému omezení kvůli stavbě dešťové kanalizace na křižovatce ulic Budovatelů a Poštovní.

Za třetí není podle primátora Kroupy pravda, že Jablonec odmítá jednat. Vedení Jablonce se sešlo s představiteli Liberce, Libereckého kraje, který na provoz tramvajové linky rovněž přispívá, Dopravního podniku a Dopravního sdružení obcí Jablonecka 5. prosince loňského roku. Řešily se otázky uzavření memoranda o spolupráci, náklady na provoz linky a absence adekvátního smluvního vztahu mezi objednatelem (Liberec), přispěvateli (Jablonec nad Nisou, Liberecký kraj) a provozovatelem tramvajové linky (DPMLJ).

„17. prosince jsme obdrželi návrh smlouvy o finanční spolupráci ze strany Liberce a následně nás poněkud zaskočilo, že 21. prosince Liberec a DPMLJ uzavřely dodatek číslo jedna ke Smlouvě o veřejných službách v přepravě cestujících v městské hromadné dopravě na území statutárního města Liberec, ve kterém je uvedeno, kolik a komu bude Jablonec platit,“ vysvětluje primátor Milan Kroupa s tím, že vedení Jablonce o tomto kroku nikdo neinformoval. „Že dodatek hovoří o nás bez nás, je jedna věc. Druhá věc je ale to, že na takovém základě nemůže Jablonec Liberci cokoliv legálně zaplatit,“ zdůrazňuje Milan Kroupa.

Následovala vzájemná korespondence mezi Jabloncem nad Nisou, DPMLJ a Libercem. Primátor Milan Kroupa celou situaci projednal 22. února na plánované schůzce s hejtmanem Libereckého kraje Martinem Půtou, a proto se také nemohl dostavit na jednání s DPMLJ a zástupci Liberce ve stejný den, kam byl navíc pozván s nedostatečným časovým předstihem. „Prioritou Jablonce vždy bylo se dohodnout, a to i v případě zajištění autobusové městské hromadné dopravy. DPMLJ však činí takové kroky, včetně mediálních útoků, které nemůžeme akceptovat. Věřím však, že v případě tramvaje, i díky zapojení Liberce a Libereckého kraje, řešení schůdné pro všechny strany nakonec najdeme. Do poloviny dubna chceme mít jasno,“ uzavírá Milan Kroupa. Obě města tlačí čas – do 3. května musí podat žádost o evropské dotace na prodloužení tramvajové trati do centra Jablonce.