Jak úspěšně reklamovat IV: Když kadeřnice neprovede práci dle vašich představ

Občas to zažil každý. Do kadeřnictví přicházíte s vlastní představou nového účesu. Když odcházíte, máte na hlavě představu kadeřnice, která se s tou vaší neshoduje ani tvarem ani cenou.

Jak již víme z předchozích článků, reklamovat lze nejen vadné zboží, ale také služby, dokonce i takové, jakými je práce kadeřnic, holiček, vizážistek, kosmetiček, pedikérek a dalších. Jejich práce je však přece jen trochu specifická. Vymění-li údržbář těsnění, je reálné předpokládat, že kohoutek opravdu alespoň půl roku nebude kapat. Nabarví-li nám kadeřnice vlasy, můžeme jen sotva předpokládat, že vlasy příští půl rok nebudou potřebovat další barvení. Minimálně bude třeba dobarvit odrosty a zastřihnout konečky.

I v kadeřnictví uzavíráme smlouvu

Málokoho to napadne, ale s kadeřnicí v podstatě uzavíráme smlouvu o dílo a to ústní formou. Kadeřnice by měla postupovat s potřebnou odbornou péčí a v souladu s našimi pokyny. Za svou práci odpovídá zejména v okamžiku jejího dokončení, proto bychom si výsledek měli zkontrolovat ještě před zaplacením a ihned upozornit na případné nedostatky. Jelikož smlouva je ústní, dodatečně se jen velmi těžce prokazuje, že jsme chtěli odstín o jeden tón světlejší a ofinu o tři milimetry delší. Z tohoto důvodu není od věci přinést s sebou fotku požadovaného účesu. Kadeřnice bude mít lepší představu a my později důkaz toho, co jsme vlastně chtěli.

Co můžeme u kadeřnice reklamovat?

Mezi nedostatky, které lze reklamovat patří bezesporu např. nepřesný či nerovný sestřih, nerovnoměrně provedený melír (pokud se nejednalo o součást atypického účesu), spálené vlasy při barvení či odbarvování nebo zjevně odlišná barva než byla požadována, aniž bychom byli na toto riziko předem upozorněni.

Na co máme nárok?

Samozřejmě záleží na konkrétním problému. Je-li to možné, primární možností je chybu bezplatně napravit, např. provést dodatečný sestřih vlasů nebo dodělat chybějící melír. Není-li toto možné, pak se přistupuje ke slevě z ceny. Ta má být přiměřená, takže pokud by šlo např. o nerovnoměrné barvení, pak mytí vlasů a jejich stříhání by bylo započteno v plné výši (jelikož zde nebyl problém), ale sleva by byla provedena z částky týkající se problematického barvení.

A co vady, které zjistíme až doma?

Někdy můžeme ovšem teprve až s odstupem času zjistit, že s naším účesem není vše v pořádku. Například necháme si prodloužit vlasy. Po pár dnech však začneme línat jako pes, nově pořízené vlasy nás totiž hojně opouštějí. V tomto případě se jedná o skrytou vadu, kterou je nutno bezodkladně kadeřnici oznámit. Je-li prokazatelně způsobena špatným postupem kadeřnice, pak máme v rámci reklamace zejména nárok na bezplatnou opravu stavu, není-li to možné pak na přiměřenou slevu z ceny.