Jak úspěšně reklamovat V: Odmítá prodávající převzít zboží k reklamaci? Možná na to nemá vůbec právo

Ilustrační foto

Při reklamaci vadného zboží počítejte s tím, že prodávajícího svým požadavkem příliš nepotěšíte. Mnohdy se dokonce dozvíte, že z nějakého důvodu nemáte na reklamaci nárok. Některé námitky prodejců jsou opodstatněné, jindy jsou však jejich tvrzení naprosto v rozporu se zákonem. Podívejme se na nejčastější problematické případy.

Výrobek nemůžete reklamovat, protože jste ho koupili ve slevě

Pokud koupíte výrobek např. v sezónním výprodeji, stále pro něj platí klasická dvouletá záruční lhůta. Poněkud jiná je situace, pokud je výrobek zlevněn z důvodu nějaké konkrétní vady. Na tuto vadu se pak záruka skutečně nevztahuje. Příkladem budiž situace, kdy si koupíte ledničku, která byla vystavena ve výloze, takže je na přední straně poněkud vybledlá od sluníčka. Důvod slevy by měl být zaznamenán na prodejním dokladu a vy tím pádem nemůžete za nějakou dobu přijít  s tím, že se vám ta vybledlá lednička nehodí do kuchyně a že ji chcete vyměnit. Pokud ovšem dotyčná lednička přestane chladit, prodejce je povinen zahájit reklamační řízení. Takže ani v tomto případě nemá právo vás odbýt větou, že zboží ve slevě reklamovat nelze.

Výrobek nemůžete reklamovat, protože jste ho nedodali i s příslušenstvím

Zde je nutno posoudit, je-li příslušenství důležité pro odzkoušení funkčnosti výrobku. Pokud reklamujete fén na vlasy, protože nefouká teplý vzduch a místo všech pěti nádstavců na tvorbu účesů dodáte pouze jeden, pak tuto námitku prodejce nelze považovat za opodstatněnou. Toto se týká situace, kdy požadujete odstranění vady opravou. Jinak je tomu v případě, kdy by se reklamace řešila vrácením peněz nebo výměnou za nové zboží. Tehdy byste museli odevzdat zboží kompletně i s celým příslušenstvím.

Výrobek nemůžete reklamovat, protože ho nemáte v původním obalu

Dříve velmi často používaná věta ze strany prodávajících. Nyní se však informovanost kupujících zlepšuje, takže jen zopakujme. Zákon nikde nevymezuje požadavek, aby zákazník reklamoval zboží pouze v originálním balení. Představte si, že si koupíte pračku se sušičkou a dva roky byste pak museli skladovat obří krabici v malometrážní garsonce. Nicméně vřele doporučuji a to zejména v případech, kdy reklamovaný výrobek obsahuje více částí, všechno příslušenství pečlivě zabalit a výslovně jej vyjmenovat v reklamačním protokolu. Tímto se chráníte pro případ, že by se něco v průběhu opravy ztratilo. Například u mobilního telefonu je vhodné uvést, že je dodán se sluchátky a nabíječkou.

Výrobek nemůžete reklamovat, protože na použité věci se záruka nevztahuje

Koupíte-li si něco v bazaru nebo second handu, zpravidla zde kupujete starší zboží, které již někdo používal. To ale neznamená, že prodejce za jeho funkčnost nezodpovídá. Dle zákona může být záruční doba u použitého zboží zkrácena, ovšem maximálně na jeden rok. Takže na záruku máte plný nárok.