Jak úspěšně reklamovat VI: Dejte si pozor na případy, kdy zboží nelze reklamovat

Ilustrační foto

Ve většině případů platí, že na nově zakoupené zboží máte jako kupující dvouletou záruční dobu. Nicméně zákon vymezuje určité výjimky, kdy nárok na záruku nemáte, tj. kdy zboží reklamovat nemůžete.

Sleva na konkrétní vadu

Koupíte-li si výrobek, který je zlevněný díky určité vadě, pak ho již logicky z důvodu této vady reklamovat nemůžete. Například si koupíte mobil, který je zlevněný o 1 000 Kč, protože má mírně poškrábaný displej. Nemůžete tedy přijít za týden do obchodu s tím, že na mobil díky škrábanci špatně vidíte, a tudíž požadujete v rámci reklamace bezplatnou výměnu displeje. Na ostatní vady se však již záruka vztahuje normálně. Takže pokud by uvedený mobil přestal fotit, bylo by povinností prodávajícího reklamaci vyřídit.

Běžné opotřebení výrobku

Reklamace se rovněž nevztahuje na opotřebení, které vzniklo běžným užíváním věci. Koupíte-li si plátěné balerínky, v kterých chodíte každý den skoro od rána do večera, protože jsou pohodlné, pak se jemné plátno prodře už po první sezóně. Dochází k trochu paradoxní situaci, kdy životnost výrobku je v podstatě kratší než záruka. Tento druh obuvi totiž není určen k celodennímu nošení. Zachránit by vás mohlo jedině to, že byste poškozenou botku reklamovali okamžitě, jakmile byste zjistili drobnou trhlinu v plátně.

Specifická povaha výrobku

Zákon říká, že reklamaci rovněž nelze uplatnit, vyplývá-li to ze samotné povahy věci. Koupíte-li si čajovou svíčku, nemůžete ji reklamovat, jelikož vám nevydržela hořet dva roky v kuse. Mohli byste ji ale reklamovat, pokud by třeba u ní chyběl knot.