Chytře na nákupy přes internet: Reklamace zboží z e-shopu často vyžaduje pevné nervy. Může prodejce zkrátit nebo prodloužit záruční dobu?

Nákupy přes internet jsou sice rychlé a pohodlné, ale většinou jen do té chvíle, než si pořídíme něco, co se pokazí. Zatímco normálně bychom výrobek popadli a odnesli do obchodu, v tomto případě musíme sepsat žádost o reklamaci, výrobek pečlivě zabalit a odnést na poštu, kde nám výše poštovného otráví naši již tak zkaženou náladu.

Jak je to se zárukou?

Ať už koupíte kávovar v kamenném obchodě nebo přes internet, pro záruku platí naprosto stejná pravidla, viz náš seriál Jak úspěšně reklamovat. Znamená to, že u nově zakoupeného zboží vám prodejce musí poskytnout dvouletou záruku. Může ji samozřejmě prodloužit, nikoli však zkrátit. Jestliže v TV běží reklama nabízející tříletou záruku přesně na ten typ kávovaru, který si chcete koupit, pak je tato informace závazná pro prodejce, a měl by vám ji poskytnout. Pokud koupíte již použité starší zboží, například v internetovém bazaru, pak záruka musí být minimálně jeden rok.

Postup při reklamaci

Většina e-shopů nabízí na svých stránkách ke stažení reklamační formulář. Takže ho stačí pouze vyplnit, nicméně můžete si jej sepsat i vlastními slovy. Nezapomeňte výstižně popsat vadu a vyjmenovat všechno příslušenství, které prodejci zasíláte. Tím se kryjete pro případ, že by se něco ztratilo. Vše zašlete (nejlépe doporučeně a s dodejkou) na adresu, kterou prodejce uvádí ve smlouvě nebo na svých stránkách. I když to není vaše povinnost, je vhodné kontaktovat e-mailem oddělení reklamací předem, mohou vám totiž sdělit užitečné informace, které reklamaci urychlí. V každém případě si uschovejte doklad o odeslání zboží a také kopii vámi vyplněného reklamačního formuláře, abyste později věděli, co jste v něm vlastně uvedli. Dále byste měli obdržet potvrzení o převzetí reklamace, které si uschovejte taktéž.

Jistě vás nyní napadá otázka, kdo bude vlastně hradit dopravu, nejčastěji poštovné, reklamovaného zboží. Komu tedy přísluší tato milá povinnost, vám nebo prodejci? O tom se dozvíte v příštím dílu našeho seriálu.