Chytře na nákupy přes internet: Co se zbožím, které vám prodejce přibalí k nákupu bez vašeho vědomí?

Konečně k vám dorazí balík s vytouženými kozačkami. Po rozbalení v něm najdete nejen boty, ale také balení speciálního krému na koženou obuv. Kdo by neměl radost, když dostane něco navíc, že ano? Mnohdy i tehdy, když danou věc vůbec nepotřebuje. Takových přípravků už máte totiž plnou skříň. Darovanému koni se však na zuby hledět nemá. Jenže pak zjistíte, že to má háček. E-shop se totiž dožaduje platby i za onen krém. A protože se údajně jedná o vysoce kvalitní přípravek, jeho cena není právě zanedbatelná.

Zaplatit, vrátit nebo si ponechat?

Prodejce vám zaslal krém s odůvodněním, že o koženou obuv je nutno řádně pečovat. Pokud obuv nebude řádně ošetřená, pak nebude možno uznat případnou reklamaci, např. popraskaný povrch. Na tomto tvrzení nelze najít žádnou závadu, až potud je pravdivé. Nicméně je zcela na vás, jaký přípravek k ošetření obuvi zvolíte. Klidně si totiž můžete koupit nějaký sprej u konkurence. Důležité je, abyste zvolili správný typ přípravku a správně ho užívali. Takže vám nikdo nemůže tvrdit, že pokud nebudete používat právě jeho přípravek, neuzná vaši reklamaci.

Dalším důležitým faktem je, že pokud vám prodejce zašle nějaké zboží bez vašeho vědomí, tj. aniž byste si ho neobjednávali, jedná se o tzv. „neobjednané plnění“. Dle § 1838 občanského zákoníku toto zboží nemáte povinnost vracet. Co víc, vy si ho můžete ponechat, aniž byste museli prodejce o tomto svém rozhodnutí informovat. Na druhé straně bych však doporučila prodejci napsat své stanovisko, včetně daného paragrafu, aby vás nebombardoval upomínkami.

Poděkování za koupi

V praxi se často stává, že prodejce ke zboží přibalí (opět bez vašeho vědomí) nějakou drobnost, zpravidla reklamní předměty nižší hodnoty, např. tričko nebo psací potřeby s logem firmy. Peníze po vás nepožaduje, protože se jedná v podstatě o jeho poděkování za vaši koupi a také snahu získat si ve vás pravidelného zákazníka. V tomto případě je oběma stranám jasné, že se jedná o neobjednané plnění. Prodávající vyloženě počítá s tím, že si ony drobnosti ponecháte. Co ovšem dělat, když se vám zakoupené zboží nelíbí a vy ho vracíte? Řečeno odborným jazykem odstupujete ve 14 denní lhůtě od smlouvy? Měli byste správně vrátit i ony dárky?

Odpověď zní ve váš prospěch. Vracet nic nemusíte, protože se opět jedná o neobjednané plnění. Byl to v podstatě dárek, o kterém jste nevěděli předem. Jiná situace by ovšem nastala (pozorní čtenáři našich článků už tuší, o co se jedná), pokud byste o těchto dárcích věděli předem již při objednávání zboží. Například byste v objednávce vyznačili políčko „Ano, chci ke své koupi také dárek zdarma“. Pak byste onen neobjednaný dárek museli vrátit společně se zakoupeným zbožím.