Co se stane, když pošlete omylem peníze na špatný účet. Uvidíte je ještě? Díl II

Ilustrační foto

prvním díle tohoto článku jsme probrali situace, kdy v čísle účtu uděláme chybu, nicméně toto číslo neprojde přes automatickou kontrolu bankovního systému nebo sice projde, ale později se ukáže, že účet příjemce neexistuje. Tudíž peníze jsou zachráněny a poměrně rychle se nám vrátí zpět. Co však udělat, pokud jsme peníze omylem poslali na skutečně existující účet? Dozvíme se vůbec komu? A může banka dotyčnému přikázat, aby nám je vrátil?

Peníze odešly na existující účet

Mnohem svízelnější situace nastává, pokud peníze odejdou na opravdu existující účet. Okamžitě informujte svou banku. Patrně budete muset vyplnit formulář o mylně zadané platbě.  Pokud se jednalo o účet vedený u vaší banky, je situace jednodušší. Banka kontaktuje přímo majitele účtu, tedy neoprávněného příjemce vašich peněz. Pokud však peníze odešly na účet jiné banky, vše se komplikuje o další článek. Vaše banka osloví onu cizí banku a ta kontaktuje svého klienta a požádá ho o vrácení částky. Pokud klient peníze vrátí, pak vás mylně zadané číslo účtu přijde „jen“ na papírování a ztrátu času.

Druhá strana odmítá peníze vrátit

A nyní přitvrdíme do maxima, a to do situace, kdy dotyčný majitel účtu nekomunikuje, popřípadě odmítá peníze vrátit. Nečekejte , že mu to banka může dát příkazem. Budete to vy, kdo bude muset vyplnit formulář, v kterém požádáte banku, aby vám sdělila identifikační údaje dotyčného nepoctivce. Naštěstí dle zákona o bankách je přímo její povinností sdělit vám za těchto okolností i bez souhlasu majitele účtu jeho jméno, datum narození a trvalé bydliště. Tato služba je zpoplatněna. Pak již postupujete na vlastní pěst. (Tedy jen obrazně, pěsti do toho raději rozhodně nezatahujte.) Pokud se vám nepodaří s dotyčným rozumně domluvit, např. již peníze utratil, pak nezbývá nic jiného než soud. Podáte žalobu ohledně bezdůvodného obohacení (§ 2991 občanského zákoníku). V tomto případě se dá výsledný verdikt soudu snadno předvídat. Žalovaný bude muset vrátit peníze a uhradit náklady na soudní řízení. Vše se ale může dosti protahovat, zejména je-li na něj uvalena exekuce.

Jak problémům předcházet

Nejlepší řešení problémů je jejich prevence. Takže zásadně provádějte své transakce v online bankovnictví v klidu a vše si po sobě řádně zkontrolujte. Pokud hůře vidíte, nastavte si potřebné zvětšení obrazovky a dlouhý řetězec čísel si na složence, z které ho opisujete, tužkou rozdělte např. po třech. Je rovněž lepší platby zadávat z notebooku či počítače než z mobilu, kde je větší pravděpodobnost překlepu. Na druhé straně právě mobil nabízí čtečku QR kódů, které vám výrazně platby usnadní. Pokud složenka či faktura obsahuje QR kód (což už bude brzy standard), pak jej naskenujete do své mobilní aplikace a údaje potřebné pro platbu se vám samy načtou.