Jak si posunout vnitřní hodiny, aby vás ranní vstávání tolik nebolelo. Určitě na tom neproděláte

Ilustrační foto

Proč se ráno trápit brzkým vstáváním, které nesnášíte? Vždyť váš den bude mít pořád stejný počet hodin. Navíc jste ráno stejně nepoužitelní. V zaměstnání po ránu vaše tělo sice úspěšně předstírá práci, ale váš mozek má totální výpadek minimálně do desíti. Takže jste v tuto dobu pro svou firmu největším přínosem, pokud nic neděláte, protože nic nezkazíte. Existuje vůbec nějaký rozumný důvod proto, abyste si ráno přivstali?

Míjíte se s ostatními

Pokud se řadíte spíše k sovám nebo k vlkům (o vlcích a dalších typech jsme psali podrobněji zde), pak jste si asi všimli, že se v některých činnostech s mnoha lidmi naprosto míjíte. Zatímco oni jdou na společný oběd, vy jste právě dosnídali, a v šest odpoledne, kdy v práci jedete „jako drak“, vám už většina kolegů pracovní mobil nezvedne, takže s nimi nic nepořešíte. Velkou nevýhodou tedy je, že se míjíte s klasickým rozvržením dne ostatních, a to často jak v práci, tak ve své rodině.

Spánek bývá méně kvalitní

Říká se, že spánek do půlnoci je pro tělo nejlepší. Dle odborníků nejhlouběji spíme v první třetině spánku, takže není až tak důležité, kdy jdeme spát, jako to abychom v tom dodržovali pravidelnost. Nicméně pro kvalitní spánek je potřeba tma, protože je nutná pro tvorbu melatoninu, tzv. spánkového hormonu. Když jdeme spát v jednu ráno a v pět už se nám i přes žaluzie dere do ložnice světlo, pak podmínky pro jeho tvorbu nejsou ideální, přestože si za světla pospíme třeba do desíti. Navíc vás ze spánku budou rušit ti, kteří už jsou dávno vzhůru (např. sousedovy děti dusající v patře nad vámi).

Riziko některých zdravotních problémů

Noční sovy mají pravděpodobně větší tendence trpět zdravotní problémy typu nespavosti, depresí, denní únavy či nadváhy a také sklon propadat různým zlozvykům, jako je kouření a alkohol. Dokonce údajně i častěji střídají partnery. Důvod? Jelikož se probudí pozdě, cítí, že by už měli začít něco dělat. Povzbuzují se tedy pravidelně kávou a cigareta jim pomůže se soustředit. Bývají zejména v první fázi svého dne unavení často proto, že jejich spánek nemá pevný řád. Snídaně bývá před polednem a za pochodu. Pravý hlad nastává spíše v pozdních večerních hodinách, kdy v klidu rádi doženou (a mnohdy i přeženou) svůj denní deficit kalorií. Noční život si neváhají zpestřit pobytem  v baru či jinde mimo domov, kde mnohdy navážou nějakou tu známost.

Jak srovnat svůj biorytmus

Pokud jste sovou, která by se ráda transformovala alespoň do trochu ranního ptáčete, pak zkuste několik tipů, jak si své biorytmy posunout.

  • Pro začátek si dejte menší cíl, a to jít do postele třeba jen o hodinu dříve, a také si nastavte o hodinu dříve budík.
  • Hodina k dobru se vám bude ráno hodit. Budete mít najednou na sebe více času. Určitě si dopřejte snídani nebo alespoň teplý nápoj (ale ne kávu, ta může přijít později) na doplnění tekutin po noci.
  • Pokud máte, nastavte si časovač světla, abyste se ráno neprobudili do tmy, která vás znovu ukolébá ke spánku. Budík si dejte co nejdál od postele, abyste museli z ní vylézt.
  • Po probuzení neprokrastinujte. Udělejte to nejnutnější a vyrazte za povinnostmi. Čerstvý ranní vzduch vám pomůže se probrat.
  • Počítejte s tím, že se vám ze začátku třeba nepodaří dříve usnout a budete se v posteli jen převalovat. A ráno se vám samozřejmě nebude chtít vůbec dříve vstávat, ale zkuste vydržet.
  • Bude skvělé, pokud se vám podaří během dne zařadit nějaký pohyb, nejlépe na čerstvém vzduchu. Vyplaví se vám endorfiny, večer budete příjemněji unaveni a postupně by se měl zlepšit i spánek. Navíc vám poděkuje i vaše tělesná schránka a zbaví se nějakého kila navíc.

Jakmile zjistíte, že je vám díky posunutému režimu na světě lépe, bude to pro vás velká motivace, abyste ve svém předsevzetí vytrvali.