Hokaido polévky na několik způsobů pro zdraví, detox i hubnutí

Foto: Rýdlová J.

Dýně hokaido na našich talířích již zdomácněla. Polévky z ní jsou výbornou volbou, pokud potřebujete uvařit rychlý a sytý pokrm. Je skvělá pro chladné a pochmurné zimní dny nebo po návratu z horské túry. Zahřeje, nasytí a svou pestrou barvou optimisticky naladí své jedlíky.

Jelikož dýně je z převážné části tvořena vodou a zároveň obsahuje velké množství vlákniny, je ideální pro detoxikaci organismu a také pro dietní stravování. Obsahuje řadu živin, v poslední době se dokonce začíná hovořit o jejích protinádorových účincích.

Hokaido polévka s kořenovou zeleninou

Suroviny

1 dýně hokaido

1 velká cibule

kořenová zelenina (petržel, celer, mrkev)

sůl, pepř, mletý muškátový květ nebo oříšek

česnek

200–300 g bílý smetanový jogurt nebo 200 g zakysaná smetana, smetana ke šlehání,

trocha tuku (olej, sádlo)

Postup

Hokaido dýni omyjeme, osušíme, vydlabeme a nakrájíme na kousky. Její velkou výhodou je to, že ji nemusíme loupat. Na rozpálenou pánev s malým množstvím tuku dáme nadrobno nakrájenou cibuli a osmahneme dozlatova. Přidáme nadrobno nakrájenou kořenovou zeleninu. Její množství a poměr závisí na vaší chuti. Pokud dáte více mrkve, výsledná chuť bude mírně nasládlá. Pozor na celer a petržel, mají výrazné aroma.

Zeleninu orestujeme na cibulce. Přidáme nakrájenou dýni, vše osolíme, okořeníme, zalijeme vodou a necháme vařit až do změknutí. Vody dáme 1–2 cm nad zeleninu. Kdo má rád řidší polévku, přidá vody více, což ale může udělat i později. Na přípravu polévky se výborně hodí tlakový hrnec, v němž máme přibližně po 15 minutách varu uvařeno.

Tyčovým mixérem zeleninu rozmixujeme dohladka a doladíme finální chuť kořením. Nakonec zjemníme hustým smetanovým jogurtem, zakysanou smetanou nebo smetanou ke šlehání. Smetanový jogurt je vhodná volba, pokud si hlídáte linii nebo máte problémy s trávením.

Podáváme s opraženou houskou. Polévka výborně zasytí.

Tip – pokaždé jinak

  • K uvedenému receptu použijeme navíc ještě rozdrcený syrový česnek. Přidáme až před rozmixováním. Nevaříme, aby se zbytečně neničily cenné látky.

  • Místo česneku použijeme jemně nastrouhaný syrový křen.

  • Polévku můžeme vařit jen z dýně samotné, případně přidat 2 brambory. Jako hlavní koření použijeme chilli a zázvor. Zázvor použijeme také syrový, jemně nastrouhaný a těsně před rozmixováním polévky.

  • Jako hlavní koření použijeme výrazné kari nebo kurkumu. Chutě jsou specifické, ne každý je na ně zvyklý.

Přejeme dobrou chuť.

Čtěte také:

Černá čočka s kurkumou – zajímavá obměna klasiky. Lehké letní jídlo, navíc bez lepku