Proč nejíst brambory každý den a jak je nahradit. Vepřové ministeaky s restovanou zeleninou na jedné pánvi

Foto: Rýdlová J.

Maso přes celý talíř a brambory, ať už klasicky vařené, v podobě bramborové kaše nebo hranolků. Toto je stále v mnoha domácnostech oblíbená klasika. Rostoucí ceny masa však mnohé nutí omezit jeho nákup. Pokud však nejste těžce fyzicky pracující, menší porce masa pro vás nebude představovat zdravotní újmu, možná naopak. Ani brambory nejsou vždy nejlepší přílohou, pokud je konzumujeme často. I když se řadí mezi zeleninu, rozhodně bychom si je neměli nakládat na talíř každý den.

Brambory jako zásobárna sacharidů

Brambory obsahují velké množství sacharidů. Díky tomu mají také dosti vysoký glykemický index (GI). U brambor se GI uvádí orientačně 60 až 85 v závislosti na druhu přípravy. Nejnižší GI mají čerstvé brambory vařené ve slupce nebo brambory vařené v páře (cca 50 – 65). Tento způsob přípravy však používá málokdo. V ostatních případech je GI vyšší – u bramborové kaše  (70), hranolků (75) a pečených brambor (85). Častá konzumace potravin s vysokým GI stojí nejen za rychlým návratem hladu, ale také za řadou civilizačních chorob, např. cukrovkou, vysokým krevním tlakem či obezitou.

Čím je nahradit

Brambory lze nahradit jinou zeleninou. Zkuste mrkev a zelené fazolky, případně kedluben. Tato zelenina má v syrovém stavu nízký GI. Je pravdou, že zejména u mrkve se tepelnou úpravou její GI o dost zvýší, nicméně právě mrkev je zeleninou, u které se tepelná úprava doporučuje kvůli lepšímu využití cenných látek. Energetická hodnota mrkve, zelených fazolek i kedlubnu je více než 3krát nižší než brambor. Takže do těla vpravíte nejen nové výživné látky, ale zároveň i méně kalorií. Zeleninové hranolky si můžete, na rozdíl od smažených bramborových, bez výčitek přidat.

Vepřové ministeaky s restovanou zeleninou

Suroviny

350 g vepřové krkovičky

200 g čerstvé mrkve

250 g zelených fazolek (mohou být i mražené) nebo kedluben

2 vejce

2 cibule

Trocha oleje

Sůl, česnek, směs koření gyros (nebo jiné pikantní)

Postup

Krkovičku nakrájíme na tenčí malé plátky, pokapeme olejem (např. olivovým), prosypeme kořením a necháme chvíli v chladu uležet. Mezitím si načistíme mrkev, kterou nakrájíme na drobné hranolky. Pokud nemáme zelené fazolky, můžeme použít jinou zeleninu. Vhodný je např. čerstvý kedluben, který nakrájíme podobně jako  mrkev.

Na pánvi orestujeme na trošce tuku nadrobno nakrájenou cibulku a přidáme plátky vepřového, které necháme zprudka zatáhnout ze všech stran. Poté snížíme teplotu a přikryjeme pánev poklicí. Zpravidla není potřeba přidávat tuk, maso pustí vlastní šťávu, navíc pára kondenzující na poklici zajistí návrat vody do pokrmu. Když je maso středně měkké, přidáme zeleninu a společně za občasného promíchání dusíme pod poklicí. Ke konci poklici  odstraníme a pokrm za občasného míchání orestujeme. Podáváme s volským okem.