Zmrzliny z pohledu zdraví a kalorií. Jak poznat, jestli zmrzlina obsahuje skutečné ovoce

Zdroj: pxhere.com, free image

Průměrný Čech údajně zkonzumuje 3 litry zmrzliny za rok. Hlavním účelem zmrzliny v létě je ochladit naše tělo a dopřát požitek našim chuťovým buňkám. Tak to alespoň vidí většina konzumentů. To je však málo. Pokud si zmrzlinu dopřáváme často, je dobré vědět, kterým výrobkům dát přednost a kterým se raději vyhnout. Co vše se tedy může skrývat pod pojmem zmrzlina?

Základní dělení zmrzlin

Zmrzliny, resp. mražené krémy, můžeme obecně rozdělit na:

  • mléčné
  • s rostlinným tukem
  • vodové.

Pro úplnost dodejme, že dle zákona (konkrétně vyhláška  č. 397/2016 Sb., o požadavcích na mléko a mléčné výrobky, mražené krémy a jedlé tuky a oleje) lze mražený balený krém označit rovněž jako zmrzlinu.

Mléčné zmrzliny

Mléčné krémy obsahují mléčný (tj. živočišný) tuk. Zde nejčastěji najdeme tvarohový, jogurtový nebo smetanový krém, a to v závislosti na množství mléčného tuku. Je to právě smetana, která se kdysi považovala za hlavní složku pravých zmrzlin. Smetanové zmrzliny mají relativně vysoký podíl tuků, takže větší zmrzlinový pohár se stává dobře utajenou kalorickou bombou. Nicméně jednou za čas tato pochoutka neuškodí. Je dobré dávat přednost kvalitním tukům, ke kterým se smetana řadí. Pokud chcete omezit kalorie, neuděláte chybu s tvarohovou či jogurtovou zmrzlinou. Výhodou těchto zmrzlin, v porovnání s níže uvedenými, je vyšší obsah bílkovin.

Zmrzliny s rostlinným tukem

Krémy s rostlinným tukem vyhovují lidem, kterým mléčný tuk nedělá dobře. Velmi často se však používá kokosový olej, který má vysoký podíl nežádoucích nasycených mastných kyselin. Výrobci jej ovšem rádi používají, protože je levný a dobře se zpracovává – dodává zmrzlině potřebnou konzistenci a strukturu. Tyto zmrzliny nejsou tedy to pravé ořechové k pravidelné konzumaci, i když jejich cena je mnohdy velmi lákavá.

Zmrzliny vodové

K mraženým krémům, které mají vodový základ, se řadí zmrzliny vodové, ovocné (někdy označované jako dřeně) a sorbety. Jejich výhodou je, že neobsahují tuk, tudíž by měly být nejméně bohaté na kalorie. Otázkou však je množství cukru. Základem všech je ovocná šťáva nebo ovocný základ, voda a většinou cukr, což je právě problém u průmyslově vyráběných produktů. Cukr totiž zvýrazňuje chuť, takže jej výrobci rádi používají. Také je potřeba číst na obalu, zdali výrobek obsahuje skutečné ovoce či pouze jeho náhražku.

Z vody, a přesto s kaloriemi

Zejména u vodových zmrzlin je hlavní složkou nikoli čistá ovocná šťáva, ale glukózovo-fruktózový sirup. I když energetická hodnota těchto zmrzlin není příliš velká (neobsahují rostlinné ani živočišné tuky), právě vysoký obsah cukru nám rozhodí hladinu krevního cukru, což neprospívá zdraví, a navíc způsobuje brzký hlad. Pokud si zmrzlinovou pochoutku na vodové bázi vyrobíme sami, uděláme nejlépe. Použijeme totiž pravé ovoce či 100% ovocnou šťávu, přičemž cukrem budeme šetřit, případně ho nepoužijeme vůbec.

Pozor na zmrzliny s „příchutí“

Jestliže je na obalu uvedeno zmrzlina s jahodovou příchutí, skutečné jahody zmrzlina většinou neviděla, je totiž pouze ochucena aromatizující látkou. To platí samozřejmě i pro všechny ostatní příchutě. Když si nemůžeme vyrobit vlastní zmrzlinu, nezbývá nic jiného, než pečlivě číst složení zmrzlin kupovaných. Složení by nám měli dát k nahlédnutí také u tzv. točené zmrzliny.

Pokud byste se chtěli o zmrzlinách dozvědět více:

Zmrzliny. Letní pochoutka, nebo podpásovka pro náš žaludek?