Polovina krajů plánuje zdražit veřejnou dopravy, zamíchat kartami ale mohou komunální volby

ČESKO – Vzhledem k vysoké inflaci, rostoucím cenám energií a také pohonných hmot plánuje již polovina krajů v Česku v dohledné době zvýšit ceny veřejné dopravy – v případě některých krajů se bude jednat již o opakované zdražení za poměrně krátký čas. Kraje, které ke zvýšení cen nepřistoupí, pak budou muset veřejnou dopravu dotovat z vlastního rozpočtu. Aktuální stanoviska představitelů krajů ale mohou ještě změnit blížící se komunální volby.

Kde by se ceny měly zvýšit

Zatímco Hlavní město Praha zvýšilo ceny jednotlivých jízdenek v loňském roce a další zdražování aktuálně neplánuje, ve Středočeském kraji se již o zvýšení cen jízdného intenzivně jedná, resp. jedná se o tom, nakolik ceny budou zvýšeny. Řádově má jít o zdražení o 15-20 %. I když tedy pražský primátor Hřib (Piráti) v dané souvislosti uvedl, že metropole bude finanční prostředky na provoz MHD hledat v provozních úsporách a zdražování není na pořadu dne, je možné – a to i vzhledem ke vzájemné provázanosti obou krajů a systémů hromadné dopravy – že nakonec ke sjednocení cen jízdného stejně dojde.

Hned s dvojím zdražením se budou muset vypořádat obyvatelé Zlínského kraje – tam veřejná doprava zdražila již od července, počínaje novým rokem by ale ceny jízdného měly vzrůst znovu, a to přibližně o dalších 10 % (narůst cen by se měl týkat konkrétně jednorázových jízdenek). Podobná situace zavládne i na Vysočině, kde lze očekávat nárůst cen za dopravu o 15 %, díky tomu kraj údajně vybere kolem 42 mil. korun do rozpočtu „navíc“. Na navýšení cen jízdného se budou muset připravit také obyvatelé Ústeckého kraje, právě tam mají dle odhadů náklady na dopravu v následujícím roce stoupnout o 200 milionů.

Zdražování dopravy již plánují i některá krajská města, upravovat ceny jízdného chce např. Plzeň, totožný krok zvažuje i Hradec Králové či Zlín.

Komunální volby rozhodnou

Zatímco výše zmíněné kraje mají v navyšování jízdného již poměrně jasno, ostatní své možné kroky zvažují. To se týká např. krajů Moravskoslezského, ale i Královéhradeckého. Na Liberecku bude zdražení nejspíš přeneseno na dopravce. Zbylé kraje zatím se zdražováním nepočítají – hejtmani ale jednají s vládou právě kvůli inflaci a rostoucím cenám pohonných hmot na provoz dopravy.

Veřejná doprava, potažmo MHD, je financována z veřejných zdrojů, z kas krajů, měst a samozřejmě, že důležitou součástí je také samo jízdné, které hradí cestující. Zásadní jsou však především finanční prostředky poskytované ze strany krajů/měst, které se nyní tenčí. Dle slov ministra dopravy Martina Kupky (ODS) tyto subjekty mohou v příštím roce počítat s mírným navýšením financí od státu. „Jak kraje, tak stát, jsou závislé na daňových příjmech. I ta částka, kterou získají kraje, tedy mírně vzroste,“ uvedl.

Ačkoliv nyní se mohou postoje krajů a radnic směrem k navyšování cen jízdného zdát jasné, mnoho se ještě může změnit, a to v kontextu blížících se komunálních voleb – jejich výsledky mohou nyní deklarované postoje ještě zvrátit.