Ceny pohonných hmot opět rostou, ve hře je zastropování cen

Zdroj: Pexels.com

ČESKO – Ze „zastropování cen“ se v Česku postupem času, kdy enormně rostou ceny prakticky všeho, stává téměř „univerzální mantra“. Zatímco v případě energetického průmyslu, potažmo elektřiny, měla pouhá debata o tomto kroku jasný efekt – rapidní pád cen – v souvislosti s cenami pohonných hmot se hlasy na jejich zastropování zatím příliš hlasitě neozývaly. Zdá se ale, že i tento plán je ve hře.

Po několika málo týdnech, kdy se ceny u čerpacích stanic relativně stabilizovaly, a dokonce klesly (v případě benzinu i nafty) místy i pod 40 Kč, musejí řidiči opět sáhnout hlouběji do kapes. Tedy, minimálně ti, jejichž vozidla pohání nafta – právě její cena totiž v uplynulém týdnu výrazně vzrostla, jeden litr stojí průměru o 3 Kč víc. Průměrná cena litru nafty tak již nyní překročila 44,50 Kč. Dle analytiků je na vině vysoká cena na trhu v Rotterdamu, potažmo vysoká poptávka a nedostatek surovin. „Dochází k růstu cen ropy a primárním důvodem je růst ceny nafty, kdy vzrostla o více jak 20 %, což se na čerpacích stanicích logicky musí projevit,“ shrnul odborník na danou problematiku, Petr Zajíc, pro ČT.

Bič na nepřiměřené marže?

A jak se zdá, snížení cen je v nedohlednu. To naznačuje i fakt, že ministerstvo financí již oznámilo, že má připravenou regulaci cen kvůli vysokým maržím čerpadlářů a rafinerií, zatím se však nerozhodlo, zda ji zavede. V každém případě prý byly marže obou jmenovaných subjektů v červenci již nepřiměřené – vůči tomuto se však zástupci oboru již vymezují a k záměru ministerstva tak zaslali soubor připomínek. „Předpokládáme, že nyní bude ministerstvo financí tyto připomínky analyzovat a případně ještě se zainteresovanými asociacemi jednat za účelem vyjasnění připomínek. O možném zavedení či nezavedení cenové regulace rozhodne na základě cenového vývoje na trhu,“ uvedl pak mluvčí resortu Tomáš Weiss.

Dle opozičního hnutí ANO by vláda po dalších již realizovaných opatřeních měla ke snížení cen  přistoupit. „Měla by být udělána plošná opatření buď na úrovni zastropování cen alespoň krátkodobě, nebo na úrovni snížení daní. Uvědomme si, že v současné době z každého litru pohonné hmoty odvádíme 35 -50 % v podobě daní, je to daň z přidané hodnoty a je to spotřební daň,“ shrnul v dané souvislosti někdejší ministr průmyslu a obchodu a také dopravy Karel Havlíček. Právě spotřební daň je přitom vládním opatřením snížená až do konce září. Ministerstvo financí ale zvažuje, že jeho platnost prodlouží, rozhodovat se však bude až během září.

Ceny paliv se liší napříč zemí

Rozdíly v cenách paliv v jednotlivých regionech jsou poměrně výrazné. Nejdražší pohonné hmoty jsou klasicky v Praze, kde litr benzinu stojí v průměru 41,32 Kč. Pod hranicí 40 Kč jen pak k dostání ve třech krajích. Nafta je výrazně dražší, nejlevněji řidiči mohou tankovat na Královéhradecku, Ústecku a v jižních Čechách. Rozdíly v cenách jsou ale výrazné i v rámci jednotlivých měst, kdy nejvíce řidiči platí ve městech krajských. Některé společnosti tak již postupně přistupují k přeměně čerpacích stanic na samoobslužné – díky tomu je totiž možné ceny pohonných hmot dlouhodobě snížit.

Zatímco vzhledem ke končící motoristické sezoně budou nyní dle analytiků ceny benzinu stagnovat, nafta dle predikcí naopak ještě podraží.