Blíží se Vánoce a internetoví podvodníci ožívají. Nově číhají na lidi, kteří něco prodávají. Jak to funguje?

Ilustrační foto

O tom, že máte být na internetu obezřetní, když něco kupujete, se píše hodně. Většina lidí tedy ví, že by si při on-line platbách měla dávat pozor, jak a co komu platí, a zásadně nesdělovat žádné citlivé informace, jako třeba hesla či údaje o platebních kartách. Jak vás ale může okrást někdo, kdo od vás něco sám kupuje? Stačí přece chtít po něm platbu předem. Jenže věc není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá.

Lov na bazarových webech

Nově podvodníci číhají na bazarových webech a oslovují lidi, kteří něco prodávají. A nemusí jít zdaleka o drahé věci, konkrétně se jednalo o knihy, voucher nebo kozačky v hodnotě cca 1 000 Kč. Vám, jakožto prodejci, přijde krátká zpráva typu: „Dobrý den, je vaše položka stále k prodeji?“ Na reakci není nic divného, takže potvrdíte. Následuje například reakce: „O položku mám opravdový zájem a nyní zaplatím celou částku. Chci, abyste se mi ozvali s požadovanými podrobnostmi potřebnými pro platbu částky na váš účet. Sdělte jméno majitele účtu, jméno banky, Iban a telefon. Čekám na vaši rychlou odpověď.“ Zpozorníte. Proč tolik údajů? Také je vám divné, že se zájemce vůbec nezajímá o slevu, kterou nabízíte za rychlé jednání.

Kdy raději přestat komunikovat

Na svůj dotaz obdržíte obratem odpověď, že dotyčný je Čech žijící v Americe, což logicky vysvětluje poněkud zvláštní češtinu, jeho nezájem o vaši slevu dvě stě korun a také požadavek na IBAN. I přesto byste však měli v tuto chvíli dát od této obchodní transakce ruce pryč, pokud nejste ovšem investigativní žurnalista. Poskytnete tedy potřebné údaje (až na telefon, ten k mezinárodní platbě potřebný není). A s podezřením čekáte, co bude dále.

Jak podvod funguje

K vašemu velkému překvapení během pár hodin obdržíte nejen mail dotyčného, že vám peníze zaslal, ale také potvrzující notifikaci jeho zahraniční banky. Nevěříte svým očím, místo požadované tisícovky vám zaslal hned tisíce tři!

Záhy však pochopíte princip celého podvodu. Zahraniční banka dále v mailu anglicky žádá, abyste urychleně uhradili částku 2 000 Kč, ovšem nikoli na její účet, ale skrze celosvětovou Western Union (jejíž služby můžete najít např. i na České poště) a scan o platbě jí zaslali. Teprve pak vám uvolní vaši částku 1 000 Kč. Kupující na váš dotaz reaguje vysvětlením, že jeho banka nezasílá platby menší než 3 000 Kč, takže mu nic jiného nezbylo, protože celá záležitost je pro vás přece velmi urgentní! Odmítnete zaplatit, avšak od této chvíle jste bombardováni jak maily dotyčného, tak urgencemi jeho zahraniční banky. Bude se jednat o nějakou hodně známou banku, jejíž mail i s logem a odkazem na falešné stránky vám poslal sám podvodník. Jeho maily a maily údajné banky však sílí na intenzitě. Nakonec vám zaplavují mailovou schránu několikrát denně a vyhrožují FBI a vězením.

Dobře promyšlené platby

Podvodník se drží v anonymitě. Rozhodně vám nesdělí číslo svého účtu a svůj IBAN, ale maximálně svou dobře „ošetřenou“ adresu, např. v Nigérii. Nebudete tedy komunikovat s jeho bankou, což by mohlo usnadnit odhalení podvodu. Platba je úmyslně směřována přes služby Western Union, které jsou k dispozici po celém světě. Jen v ČR je přes 100 poboček. Převody peněz se uskuteční během několika minut a bez použití bankovního účtu, čehož internetoví podvodníci v hojné míře využívají, a to nejen v ČR.

Platby přes Western Union proto zasílejte pouze těm, které dobře znáte, a nikdy ne cizím lidem! Při podezření na podvod směřovaný přes tuto službu můžete kontaktovat linku pomoci společnosti Western Union pro podvody. Pokud však peníze jednou odešlete, možnost získat je zpět není příliš velká.