Jak načerpat co nejvíce energie z podzimu

Foto: Rýdlová J.

Zdaleka ne všichni vítají podzim s otevřenou náručí. Někteří jej přijímají s nostalgií. Je pro ně totiž znamením uplynulého léta i dovolené a pozvolna se blížícího konce roku, kdy budeme zase o rok starší. Podzim zákonitě přináší více tmy, takže lidé s citlivou psychikou už předem očekávají zhoršení svého stavu. Často totiž reagují právě na úbytek denního světla a slunečního jasu depresivním či úzkostným laděním. Zkusme se však na podzim podívat trochu jinak. Je to totiž naprosto úžasné období roku, které může dodat nejen našemu tělu, ale i naší psychice mnoho síly. Jde jen o to naučit se ji načerpat.

Pestrá paleta barev jako přírodní antidepresiva

Podzimní barvy nejen lahodí oku, ale mohou rovněž udělat dobře vaší duši. Hřejivá červená, zářivě oranžová nebo jasně žlutá – to jsou hlavní barvy podzimní přírody. Obecně jsou všechny teplé, takže působí na na naši mysl optimisticky. Díky tomu ji uklidňují, oprošťují od stresu. Na straně druhé mysl aktivují a nabuzují. Když k tomu připočteme blankytně modrou oblohu a paprsky podzimního slunce, máme v ruce doslova plnou hrst přírodních antidepresiv.

Barvy a psychika

  • Červená barva je barvou vášně, energie a sebevědomí. Rozehřívá naše city a nabuzuje nás k akci.
  • Oranžová barva probouzí optimismus, povzbuzuje a dodává pocit vlastní hodnoty. Není tak dominantní jako červená, přesto nebo právě proto, že je méně agresivní, pomáhá mnohým lidem překonat pocit únavy a drobných srdcebolů.
  • Žlutá barva je známkou veselosti, pohybu, radosti i štěstí. Přisuzuje se jí schopnost udržet bdělost, soustředění a dokonce podpořit komunikaci.
  • Světle modrá posiluje životní sílu a naši duši přináší klid a mír. Napomáhá k životnímu optimismu. Zklidňuje emoce, podporuje pozitivní ladění. Jde údajně o barvu víry a touhy.

Příroda – vzduch – pohyb

Když „sedíme“ doma nebo v práci zahlceni povinnostmi a problémy, může přijít vhod dlouhý pohled z okna do přírody. Podzimně zbarvené koruny stromů a trávníky poseté barevným listím nám mohou pomoci navodit vnitřní klid. Mnohem více nám však dá aktivní pohyb v přírodě. Jakmile je to tedy alespoň na chvíli možné, vyrazte na procházku, na kolo, koloběžku nebo třeba jen posedět na lavičce v parku. Čerstvý vzduch, při troše štěstí podzimní slunce, společně s pohybem rozproudí krev v našem těle, okysličí ho a postupně přispějí k vyplavení hormonů štěstí, čímž pomáhá účinně zahánět depresivní a úzkostné myšlenky. Z výsledků jedné vědecké studie vyplývá, že psychické rozpoložení lidí po 90minutové procházce v přírodě bylo mnohem lepší než těch, kteří se procházeli stejnou dobu městem.

Chlad ani zatažená obloha nevadí

Vůbec nevadí, pokud je venku již chladněji. O to větší vnitřní uvolnění vám přinese návrat do teplého domova. Zpříjemněte si ho hrníčkem teplého čaje či svařáku. Abyste z pobytu venku vytěžili maximum, je třeba nechat procházku v sobě „doznít“ právě chvilkou takového posezení. Rovněž nevadí, pokud je venku pod mrakem. Venku na vás bude totiž působit více světla než doma při umělém osvětlení. Denní světlo při zamračené obloze má totiž asi 7 000 Kelvinů, zatímco běžná zářivka má jen kolem 4 000 Kelvinů a světlo svíčky 1 900 Kelvinů. V podstatě platí, že čím více Kelvinů, tím je světlo chladnější a světlejší, a tím více vás motivuje k činnosti, resp. nabuzuje k nějaké aktivitě.