Ceny paliv sice v Česku lehce klesají, vývoji na trhu ale zdaleka neodpovídají

Zdroj: pxhere

ČESKO – Litr benzinu či nafty v cenách blížících se i k 50 korunám – to je realita, která na řidiče doléhá v podstatě od počátku války na Ukrajině. Vláda sice podnikla několik kroků, které měly situaci zlepšit, jak se však ukazuje, jejich efekt byl de facto minimální. A ačkoliv nyní pohonné hmoty v Česku mírně zlevňují, jak upozorňují analytici, ceny na světových trzích již poklesly mnohem více. V Česku se jen nikomu nechce zlevňovat…

Vysoké ceny na čerpacích stanicích se staly každodenní praxí. I když v Česku od počátku června platí snížená spotřební daň ve výši 1,50 Kč na litr benzinu/nafty, toto „zvýhodnění“ řidiči v praxi pocítili minimálně a jen během několika málo dní. „Když zohledníme snížení spotřební daně oproti situaci na konci května, naprosto to neodpovídá. Ceny jsou ještě vyšší, než byly. Ceny paliv navíc v současné době naprosto neodpovídají vývoji na trhu s ropou, kde během posledních šesti týdnů došlo k výraznému zlevnění,“ uvedl tak v této souvislosti pro ČT analytik Petr Zajíc. A je faktem, že dle portálu Kurzy.cz např. cena ropy Brent, která je jednou ze složek paliva, klesla svou cenou za poslední měsíc o cca 10 dolarů za barel a minulý týden se komodita obchodovala dokonce pod hladinou 100 dolarů.

Marže jako hlavní důvod vysokých cen?

Ještě před začátkem platnosti nižší spotřební daně platili řidiči ve srovnání s aktuálním stavem o 30 haléřů méně v případě benzinu a o 70 haléřů méně v případě nafty. Snížení spotřební daně tedy mělo jen krátkodobý efekt, jelikož na čerpacích stanicích se ceny již opět blíží k 50 korunám za litr. Podle Zajíce jsou pak vysoké ceny zapříčiněny především vysokými maržemi distributorů a čerpacích stanic, kdy tyto marže tvoří z celkových cen nafty 7 Kč za litr, dalších 8 Kč připadá na rafinerie, prakticky totéž lze říci také o benzinu. Ačkoliv právě výše marží na čerpacích stanicích se stala i předmětem zájmu ministerstva financí, které zahájilo dokonce související kontroly, jež stále probíhají, dle vyjádření ministerstva nikde nebyla překročena žádná „kritická hranice“. „V případě nepříznivých výsledků je ministerstvo financí připraveno zavést cenovou regulaci stanovující maximální výši marží u distributorů pohonných hmot, kteří jsou v ČR plátci spotřební daně,“ vyjádřilo pro ČT své oficiální stanovisko ministerstvo.

Poměrně paradoxní tedy je, že v době rychlého nárůstu cen ropy se cenovky na čerpacích stanicích měnily klidně i několikrát za den, zatímco nyní se ke zlevňování nikdo příliš nemá. Podle analytiků pak reálně snížení cen benzinu a nafty bude ještě trvat, jelikož ceny na čerpacích stanicích na pokles cen na světových trzích s ropou příliš rychle nereagují. Podle Zajíce se pak jedná jednoduše o využití současné situace, kdy ceny v obecné rovině rostou, a tak se je nikomu snižovat nechce (i když by mohl).

Ceny pohonných hmot napříč Evropou

Drahé pohonné hmoty ale samozřejmě nejsou jen problémem České republiky, potýká se s nimi celá Evropa. Nejlevnější benzin pak aktuálně tankují řidiči ve Slovinsku, kde za litr Naturalu 95 zaplatí v přepočtu kolem 40 Kč. S nejvyššími cenami benzinu napřič Evropou se naopak musejí vypořádat řidiči v Rakousku, Itálii nebo v Řecku – právě tam je Natural 95 aktuálně nejdražší a za litr řidiči zaplatí v přepočtu 55 Kč. Nejlevnější naftu lze naopak sehnat v Polsku, kde litr vyjde na 40,50 Kč. Nejdražší nafta je opět v Rakousku, Itálii a Řecku.