Zkuste jíst podle barev. Co nám napoví bílá, oranžová a červená barva o zelenině a ovoci?

Ilustrační foto

O posílení vlastního organismu se v současné době koronavirové začínají zajímat i ti, kteří jakékoli zásady zdravé výživy dříve úspěšně ignorovali. Nechtějí se totiž stát lacinou obětí nepřátelského viru. Jenže racionální stravování může být pro někoho docela věda. Jak poznat, v čem jsou jaké vitamíny a minerály a co vlastně jíst? Než člověk prostuduje nějakou výživovou tabulku, dostane zpravidla takový hlad, že spořádá první poživatelnou věc, která mu přijde pod ruku. Naštěstí není třeba nic dalekosáhle studovat, mnohdy se stačí orientačně řídit barvami ovoce a zeleniny.

Bílé ovoce a zelenina

Tyto druhy obsahují látky snižující krevní tlak a tzv. špatný cholesterol, dále látky posilující imunitu a pomáhající snížit riziko rakoviny střeva, prostaty či prsu.

Pokud budeme brát v úvahu barvu dužniny, pak bílým ovocem jsou některé druhy hrušek. Hrušky obsahují značný podíl nerozpustné vlákniny, která má svůj nezastupitelný význam v trávení a která pomáhá udržovat správnou funkci a kondici střev. Ačkoli se to nezdá, hruška patří k těm druhům ovoce, které nejsou dramaticky kaloricky vydatné, takže je vhodná, i když se snažíte nepřibrat nebo zhubnout. Obsahuje také celou řadu vitamínu a minerálů.

Mezi bílou zeleninu můžeme zařadit cibuli. Ta by právem mohla být nazývána superpotravinou. Chrání nervovou a kardiovaskulární soustavu, podporuje významně imunitní systém, oddaluje osteoporózu a riziko zlomenin. Pomáhá udržet žádanou hladinu cholesterolu a podporuje pružnost cév. Údajně rovněž působí jako prevence rakoviny.

Oranžové a žluté ovoce a zelenina

Zde nalézáme látky, které posilují nervový systém a často působí antidepresivně, dále podporují  zrak a působí preventivně u srdečních onemocnění.

Správně zralé banány, které mají žlutou slupku a zároveň jsou i uvnitř mírně nažloutlé, obsahují látky zvyšující hladinu serotoninu v mozku. Jeho potřebná hladina nám pomáhá udržet si dobrou náladu ve dne a klidný spánek v noci. Jsou také bohatým zdrojem glukózy, která dodá rychle potřebnou energii, např. před větším fyzickým nebo psychickým výkonem.

Jako příklad zeleniny uveďme čerstvou a na slunci dozrávající žlutou papriku, která je bohatým zdrojem luteinu důležitého pro zdraví očí a bránícího šedému zákalu. Je také nezanedbatelným zdrojem vitamínu C.

Červené ovoce a zelenina

Obecně se tvrdí, že červené ovoce a zelenina pomáhají chránit naše srdce. Červená barva v ovoci a zelenině je údajně známkou přítomnosti většího množství antioxidantů, které snižují riziko kornatění tepen, vysokého krevního tlaku a cholesterolu.  Hovoří také o snížení rizika různých druhů rakoviny, včetně rakoviny prostaty, a dále o podpoře mozkových funkcí.

Jako příklad zeleniny uveďme rajčata, jejichž červené plody jsou bohaté na antioxidant lykopen účinně bojující s volnými radikály, který může pomoci chránit proti rakovině.

Příkladem dočervena zbarveného ovoce jsou jahody. Jsou bohaté na zdravé antioxidanty, včetně flavonoidů, jež upravují hladinu cholesterolu, a také pomáhají zajistit lepší průtok krve uvolněním cév. Jahody jsou zdrojem draslíku a hořčíku, které působí proti tuhosti cév a kapilár. Dále obsahují kyseliny (např. salicylovou) snižující přílišnou pigmentaci pleti a pomáhající ji udržet v dobré kondici. U jahod se dokonce uvádí, že účinně chrání proti rakovině.

O tom, co nám mohou o ovoci a zelenině napovědět další barvy, se brzy dozvíte ve volném pokračování tohoto článku.