Řidiči, nezapomeňte přezout zimní gumy

OLOMOUCKÝ KRAJ – Je nejvyšší čas připravit svého plechového miláčka na provoz v zimním období.  V tomto období šetří dopravní policisté napříč celým krajem zvýšený počet dopravních nehod, které přímo souvisí s jízdou po silnici pokryté námrazou, vrstvou ledu nebo sněhu. Auto se totiž v zimě na silnici chová zcela jinak, než v jiném ročním období.

Pneumatiky

Jak tedy auto na zimní podmínky připravit? Zákon stanoví, že v době od 1. listopadu do 31. března jsou řidiči povinni mít auto vybaveno zimními pneumatikami, a to tehdy, pokud je na cestě souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo lze předpokládat, že se tyto podmínky vyskytnou.  Auto s maximální přípustnou hmotností do 3,5 tuny musí mít na všech kolech zimní pneumatiky s hloubkou dezénu nejméně 4 milimetry. Auto s maximální hmotností převyšující 3,5 tuny musí mít zimní pneumatiky na všech kolech hnacích náprav a hloubka dezénu pneumatik musí být minimálně 6 milimetrů.

Staňte se členy FB skupiny Život v Olomouckém kraji a žádná zpráva vám neunikne.  Zpravodajství o nákaze koronavirem přinášíme ve speciálu Koronavirus on-line .

Jak se chovat v případě smyku

Při jízdě v zimních podmínkách je dále nutné dodržovat alespoň dvojnásobnou vzdálenost od vozidla před vámi, než je obvyklé. Brzdná dráha auta na zledovatělém povrchu může být až desetinásobná! Za jízdy po zasněžené nebo namrzlé komunikaci prudce nebrzděte, nezatáčejte nebo nezrychlujte. Brzděte ještě před vjetím do zatáčky, dokud ještě jede vaše auto v přímém směru. „Dojde-li přece jen ke smyku, nebrzděte. V případě smyku předních kol u vozu s předním pohonem sešlápněte spojku, abyste vyřadili ze záběru motor (u automatické převodovky zařaďte polohu neutrál) a stočte přední kola do směru, kterým chcete jet. Při smyku zadních kol stočte přední kola na tu stranu, kam se pohybuje zadní část vozu,“ radí policejní mluvčí Jiřina Vybíhalová. Vyvarujte se také náhlých manévrů, klidná a plynulá jízda je na kluzkém povrchu tím nejlepším počinem. Nezapomeňte, že obzvlášť nebezpečné jsou v zimě mosty, lesní úseky, vrcholy kopců a úseky podél vody. Tady musíte počítat s námrazou, i když je teplota nad bodem mrazu.

Další zimní výbava

A čím auto na zimu vybavit? Je potřeba mít po ruce škrabku na led, případně sněhové řetězy, smetáček na sníh, pomocné startovací kabely, rozmrazovač na zámky, skla, případně přimrzlé stěrače a další pomůcky, které nám mohou v zimním provozu výrazně pomoci. Policisté doporučují mít v autě také nemrznoucí směsi – chladicí kapalinu a směs do ostřikovačů. Před jízdou je potřeba odstranit námrazu a sníh ze všech oken a světel, zkontrolovat, zda nejsou stěrače přimrzlé ke sklu, nezapomeňte se vybavit reflexní vestou.

Policisté upozorňují, že v mnoha případech řidiči nepřizpůsobí rychlost jízdy svým schopnostem, povětrnostním podmínkám, stavu a vozovky a na kluzkém povrchu dostanou smyk. Mnoho řidičů bourá také kvůli tomu, že si neponechá dostatečný odstup od ostatních vozidel.  Jedna z dalších příčin je nedostatečně očištěné čelní sklo. „Počítejte také s tím, že se čas vaší cesty může v zimě kvůli různým komplikacím prodloužit. Zrovna tak je zapotřebí počítat i s časovou rezervou související s očištěním vozu před samotnou jízdou,“ uzavírá Vybíhalová.