Podvodníci připravili od začátku roku důvěřivé prodávající na Přerovsku asi o 4 miliony

Ilustrační foto Pixabay.com

PŘEROVSKO – Policie varuje před stále častějšími praktikami podvodníků, kteří se vydávají za zájemce o koupi inzerovaného zboží. Vzápětí zašlou prodávajícímu fiktivní odkaz zpravidla na přepravní společnost, kam prodávající vyplní svoje přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví, a až příliš pozdě si uvědomí, že se jednalo od podvod. V posledních dnech evidují nárůst takových oznámení od podvedených občanů zejména policisté na Přerovsku.

Oznámení o případu se stejným scénářem učinil včera šestačtyřicetiletý muž z Hranicka, který na jednom z internetových inzertních portálů nabízel k prodeji dětské odrážedlo. I na jeho inzerát bohužel zareagoval podvodník a předstíral o koupi zboží zájem. Poškozenému prodejci odeslal prostřednictvím chatovací aplikace falešný odkaz na přepravní společnost. Po kliknutí na odkaz prodávající muž vyplnil do podvrženého platebního okna údaje ke své platební kartě a bankovnímu účtu. Kontrolou svého internetového bankovnictví vzápětí zjistil, že mu podvodník z účtu postupně odčerpal finanční prostředky ve výši 600 tisíc korun. Podvodník v případě dopadení a usvědčení může strávit za mřížemi tři roky až osm let.

Staňte se členy FB skupiny Život v Olomouckém kraji a žádná zpráva vám neunikne.  Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

V posledních dnech policisté na Přerovsku evidují nárůst podobných oznámení. „Tato jednání mají většinou totožný scénář. Probíhají zpravidla písemnou formou a jedná se o takzvané reverzní internetové podvody, při kterých se podvodník staví do role falešného zájemce o koupi nabízeného zboží,“ uvedla policejní preventistka Lenka Vanková a popsala nejčastější postup podvodníků.

Podle ní pachatelé v těchto případech  nejprve kontaktují prodávajícího a předstírají zájem o koupi zboží, které nabízí k prodeji. Následuje nabídka zajištění veškerého komfortu spojeného s přepravou a platbou zboží. Poté rádoby kupující odešle prostřednictvím e-mailu nebo chatovací aplikace fiktivní odkaz zpravidla na přepravní společnost. Jakmile na tento link prodávající klikne, je přesměrován na podvrženou platební bránu, kam vyplní ve většině případů veškeré přihlašovací údaje k elektronickému bankovnictví, platební údaje a rovněž údaje k platební kartě. „Bohužel si v této chvíli neuvědomí, že se jedná o podvod. Při kontrole svého bankovního účtu posléze prodejci zjistí, že jim nebyla připsána suma z prodeje zboží, ale naopak byly z účtu finanční prostředky odčerpány,“ objasnila Vanková.

Od začátku roku policisté v rámci územního odboru Přerov evidují celkem 40 takových případů, kdy průměrná škoda na jeden případ se pohybuje ve výši okolo 100 000 korun. Policie apeluje na všechny, kteří k prodeji využívají internet a inzertní portály, aby byli při těchto aktivitách maximálně obezřetní. Za prodávané zboží by měl platit výhradně kupující a ne prodávající. V žádném případě proto nikomu nesdělujte jakékoliv přihlašovací údaje do elektronického bankovnictví, platební údaje ani údaje k vašim platebním kartám. Tyto údaje na takové odkazy nevyplňujte ani neposílejte.