Problémy s lékařem či zdravotním zařízením. Jaké stížnosti vám pomůže vyřešit zdravotní pojišťovna

Ilustrační foto

V každé profesi najdete obětavé a vysoce profesionální odborníky, dále jedince průměrné a nakonec ty, kteří by prokázali svému oboru největší službu, kdyby do něj nikdy nevstoupili, případně jej co nejrychleji opustili. Je tomu tak i v medicíně. V ní však jde o hodnoty nejvyšší,  o zdraví a o životy. Proto by pacienti, kteří mají odůvodněné podezření, že došlo k zanedbání lékařské péče či porušení lékařské etiky neměli o svých problémech mlčet, ale měli by je řešit. Řadu stížností lze směřovat na zdravotní pojišťovny.

Kdy si stěžovat na pojišťovně

Zdravotní pojišťovny nejsou schopny řešit všechny stížnosti. Zabývají se zejména stížnostmi svých pojištěnců, přičemž se musí zároveň jednat o stížnost na smluvního lékaře dotyčné pojišťovny. Další podmínkou je, že stížnost se týká výkonu, který je hrazen z veřejného zdravotního pojištění nebo pojišťovna má na něj s lékařem uzavřenou smlouvu. Zdá se vám to složité? Vysvětlíme.

O jakého lékaře musí jít

Pokud jste například klientem RBP, můžete si zde stěžovat pouze na lékaře, který má s RBP také uzavřenou smlouvu. Pacient si však zpravidla vždy vybírá lékaře, který má s jeho zdravotní pojišťovnou uzavřenou smlouvu, jinak by si totiž veškeré úkony (i ty, které jsou běžně hrazené z veřejného zdravotního pojištění) musel hradit sám. Tuto podmínku tedy většinou splníte.

Důvody stížností

Důvodem stížnosti může být skutečnost, že lékař neodvede plně výkon, který mu pojišťovna proplácí. Třeba na preventivní prohlídce neodebere potřebné odběry, přitom však nemá k dispozici jejich hodnoty ani z jiných vyšetření. Stává se také, že lékař vykáže pojišťovně výkon, který vůbec neprovedl. Například vyšetření v ordinaci, přičemž pacient ten den u lékaře vůbec nebyl a pouze obdržel e-recept, nebo ani to ne. Důvodem ke stížnosti je také nedodržování ordinační doby.

Stížnosti se nemusí nutně týkat pouze úhrady zdravotní péče, ale také lékařského přístupu. Jejich řešení je složitější, nebývá často plně v pravomoci ZP, ale pokud se stížnosti hromadí, jedná se o jasný signál, že s činností lékaře není něco v pořádku.

Může vás zajímat:

Bojíte se lékaře zdržovat svými otázkami? Zajímá vás, co o vás uvádí ve své zdravotnické dokumentaci?