Jak si nepořídit zubní kaz. Nejen strava hraje svou roli

Ilustrační foto

Návštěvy zubaře se nebojíme jen kvůli bolestivosti zákroku, ale také kvůli ceny, která nám bude oznámena. O změně zubaře v době jejich zoufalého nedostatku zpravidla uvažovat nelze. I mizerný zubař je lepší než žádný. Nejlepší by ovšem bylo mít zuby v takovém stavu, abychom jeho služby vůbec nepotřebovali. Jak to ale udělat? Přinášíme několik tipů, díky kterým nějakou tu návštěvu u zubaře zákonitě ušetříte.

Kolikrát denně si čistit zuby

Obecně se doporučuje dvakrát denně, a to ráno a večer. Jedno rčení říká, že ráno pro krásu a večer pro zdraví. Je tomu skutečně tak. Ráno většinou spěcháme, takže zubní hygieně moc nedáme, ale večer by čištění mělo být velmi důkladné, správně bychom se měli zabývat každým zubem zvlášť. Dokonce existují studie, které tvrdí, že pokud bychom si opravdu čistili zuby naprosto správně, stačilo by čištění jedenkrát denně, a to večer (nicméně jiné studie toto tvrzení vyvracejí, takže si raději „posviťte“ na své zoubky i ráno). Proč je večerní čištění tak důležité? V průběhu dne se nám vytváří dostatek slin, také hýbeme ústy, rty a jazykem, díky čemuž alespoň částečně odstraníme ze zubů zbytky jídla a zubní plak. Ve spánku jsme však většinou v klidu, ústy nehýbeme, a také výrazně klesá produkce slin. Pokud nebudeme mít v naší ústní dutině uklizeno, tak se nám v průběhu noci rozmnoží nežádoucí bakterie a zaútočí na naše zoubky.

Kdy si je nečistit

Častou chybou těch, kteří se snaží pečovat o své zuby, je, že se na hygienu vrhnou ihned po jídle. Správně by zde měl být odstup asi půl hodiny. Po jídle je totiž změněno pH v našich ústech, je zde větší podíl kyselin. Pokud si v tuto chvíli začneme usilovně drhnout zuby (nejlépe tvrdým kartáčkem) hrozí, že si poničíme zubní sklovinu, která je v danou chvíli oslabena kyselinami. Toto platí dvojnásobně po konzumaci sladkostí, ovoce, pokrmů s podílem octu nebo šťávy z citrónu a rovněž ovocných džusů.

Jak na čokoládu a jiné sladkosti?

Pokud si chceme dát něco dobrého, třeba čokoládu, není vhodné ulamovat malé čtverečky a krmit se jimi půl dne, protože tím neumožníme vyrovnání pH v ústech. Naše zuby budou celou tu dobu vystaveny kyselinám a cukrům. Je tedy lepší dorazit čokoládu najednou. Nedělejte to ovšem příliš často, protože místo k zubaři půjdete do obchodu s nadměrnými velikostmi. Rovněž není zdravé pocucávání bonbónů a zdlouhavé popíjení sladkých nápojů, působí zde totiž stejný princip.

Proč jsou sliny důležité

Ještě donedávna se slinám v souvislosti se stavem zubů nepřisuzoval až tak velkým význam. Zjistilo se však, že u lidí se sníženou produkcí slin (např. v důsledku nemoci nebo užívání některých léků), se zvýšil počet zubních kazů. Sliny jsou totiž tvořeny vodou (asi 99 %) a zbytek tvoří hlen obsahující různé užitečné organické a anorganické látky. Jsou to látky prospěšné pro naše zuby, protože remineralizují zubní sklovinu a chrání ji proti patologickým bakteriím způsobujícím zubní plak. Sliny naše ústa pomáhají desinfikovat, protože mají protiplísňové, antivirové a antibakteriální účinky. Sliny také neutralizují pH v ústech po jídle. V ústech zdravého člověka se vytvoří přibližně 1–1,5 litru slin za den. Zvýšit produkci slin lze částečně pomocí žvýkačky bez cukru. Rovněž je důležité pečlivě rozžvýkat potravu. Pokud jídlo hltáme po velkých soustech, nezvýší se množství slin, které jsou nezbytné jak pro trávení, tak pro zdraví zubů. Při nedostatku tekutin v našem těle se naopak produkce slin snižuje. Takže nezapomínejte dostatečně pít, vhodná je obyčejná voda.