Léto – ideální doba, kdy začít s otužováním. Nastartujte ho třeba chůzí v potoce. Podpoříte tím i nožní klenbu

Foto: Rýdlová J.

O tom, že otužování je skvělý prostředek na podporu imunity, není pochyb. Dokonce díky vyplavování endorfinů a dalších neurohormonů dokáže podpořit také vaši psychiku. Minimálně tím, že zlepší vaši momentální náladu. Pokud chcete začít s otužováním, léto je naprosto ideálním obdobím. Otužovací proceduru však není nutné omezit pouze na prostory koupelny. Mnohem hlubší a všestrannější prožitek získáte, pokud se rozhodnete pro potok či řeku. Jako malé děti jsme si v potoce běžně hrávaly. Rodiče nás z něj nemohli dostat, i když naše rty byly fialové zimou a zuby cvakaly o sebe. Bosýma nohama jsme ťapkali po velkých kamenech i malých oblázcích a stavěli z nich minipřehrady. Dnes si už děti na potocích většinou nehrají. Potřebují aquaparky nebo aspoň koupaliště s tobogánem a vyhřívanou vodou. A je to velká škoda.

Wellness zadarmo

Aniž bychom to však tušili, dopřávali jsme tenkrát sobě a svým rodičům (kteří do studené vody museli mnohdy vlézt také, aby nás konečně dostali domů)  aktivity, které se nyní řadí mezi moderní ozdravné procedury. Schválně, kolik byste dnes zaplatili za terapeutický wellness balíček obsahující otužování, chůzi naboso po nerovném povrchu, nácvik rovnováhy a meditaci v přírodě? Nebylo by to málo. A to vše můžete mít zadarmo. Stačí si ve svém okolí vyhlédnout potok či menší řeku. Ti šťastnější ho mají v blízkosti svého bydliště, ti druzí na něj narazí alespoň o dovolené.

Co budete potřebovat

Jelikož žijeme v době, kdy je nutné kde co pojmenovat anglicky (co na tom, že ještě stále dost lidí si to nebude schopno přeložit, hlavně že to dělá dojem), můžeme přijít  třeba s názvem „cold stream walk“, tedy chůze v chladné říčce. Náročnost na vybavení je naprosto minimální – tričko s krátkým rukávem a kratší kalhoty, v horkých dnech stačí plavky. Samozřejmě repelent proti klíšťatům, komárům a dalším krvelačným potvorám. To nejdůležitější je však – pravidelnost a pozvolnost.

Výběr místa

Vybereme si místo, které umožňuje bezpečný vstup do potoku či řeky. Nejlépe bez vysoké trávy, v které mohou číhat klíšťata nebo hadi. Pro vstup do vody platí, že bosé nohy klademe zásadně tam, kde skrze vodu dobře vidíme na dno. Jinak se může totiž snadno stát, že místo euforie z otužování zažijeme odvoz do nemocnice  rozřezanou nohou o střep nebo starou rezavou konzervu.

Otužování

Chůze v chladné vodě je velmi dobrý způsob, jak nastartovat otužování. Přírodní toky bývají opravdu dosti chladné, proto stačí pro začátek ponořit pouze chodidla, případně nohy po kotníky. Je dobré nestát na místě, ale hýbat se, protože pohyb zahřívá. Jakmile si chodidla zvyknou, přidáme také ruce. Stačí ponořit po zápěstí. A hýbeme prsty na nohou i rukou. V horkých dnech nebudeme mít zpravidla problém, ale když se ochladí, bude to těžší. Je lépe praktikovat třeba dvakrát denně a pár minut než jednou za dva dny na půl hodiny promrznout. Postupně se oplachujeme chladnou vodou nebo noříme nohy i ruce do vody více – po lýtka/předloktí, po kolena/ lokty a prodlužujeme dobu pobytu ve vodě. Odměnou nám bude euforická nálada a úžasný pocit prokrvujících se nohou a rukou. A zvídavé, někdy i obdivné, pohledy kolemjdoucích.

Chůze naboso

Pokud vstoupíte do vody naboso, je vaše noha velmi zranitelná. Můžete se pořezat nebo snadněji uklouznout. Je proto třeba být velmi opatrný. Musíte vidět, kam chodidlo kladete a vždy nejdříve nohou odzkoušet, jestli kámen, na který chcete stoupnout, není vratký. Je to dřina. Na druhou stranu   se jedná o výborný tělocvik nejen pro chodidla, ale celé nohy. Zapojujete svaly, které normálně v botách s pevnou podrážkou zakrňují. Zjistíte, že prsty nohou můžete nejen „osahat“ terén, ale také vám pomohou pevněji se zachytit na výběžku kamene. Tolik pohybu prstům normálně dopřejete jen málokdy. Navíc chůze po oblázcích stimuluje plosku nohy. (Vzpomínáte na nyní populární chodníky pro chození naboso?) Chůze v potoce vede také k procvičování rovnováhy. Buďte ale opatrní, abyste neuklouzli.

Terapie přírodou

Hučící voda, světelné odlesky na hladině, šumící stromy, chladná voda, která nás probouzí – to vše působí  nejen na naše smysly, ale také na naši psychiku. V těchto chvílích většinou zapomínáme na  své starosti, vystupujeme z uspěchaného vlaku denních povinností a vnímáme své „tady a teď.

Může vás zajímat:

Chůze naboso a „bosobotky“. Mohou vám pomoci v péči o zdravé nohy?